Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

Bloemen volgens Christoffers Blommor

Hij hield als kind stiekem meer van bloemen dan van karate, een bevlogenheid die jaren later resulteerde in drie eigen bloemenwinkels in Stockholm. Daarmee heeft hij de baan van zijn dromen, de leukste collega's ter wereld en de gezelligste klanten die je je kunt wensen. Maak kennis met Christoffer van Christoffers Blommor, Zweedse bloemist in hart en nieren.



Het begon als bijbaantje...
'Het begon al vrij jong, ik was ongeveer dertien, veertien. Op school verveelde ik me, dus nam ik een bijbaantje bij een bloemenkraam op de markt hier in Stockholm. Daar leerde ik potplanten verkopen, boeketten te maken en hoe je bloemen moet inpakken, eigenlijk alles van de basis tot het eindresultaat. Eerst werkte ik alleen in de weekenden, maar ik vond het heel leuk en merkte al vrij snel dat ik er goed in werd. Ik hield er stiekem van, want in de buurt waar ik vandaan kom mag een jongen geen bloemen leuk vinden. Het was normaler om voor karate te kiezen. Bloemen waren een geheime liefde, waarmee ik trouwens wel veel meer geld verdiende dan het zakgeld van mijn vriendjes. Mijn interesse in het bloemistenvak was gewekt, dus stopte ik met school en ging vijf tot zes dagen per week met bloemen werken.'

Mensen blij maken met bloemen
'Het leuke aan het vak vond ik vooral de seizoenen en om mensen blij te maken. Vooral aan het einde van de week, wanneer klanten bloemen kopen voor thuis, een etentje of een feestje, dingen waar mensen blij van werden. Ik was heel leergierig, wilde steeds meer weten en niet alleen de Latijnse namen. Ik wilde leren te creëren, alles weten over het aanbod per seizoen en hoe ik het wow-gevoel kon ontlokken. Dat is het blije gevoel dat klanten kregen wanneer ik het boeket liet zien dat ik had gemaakt. Bloemen zijn zulk fantastisch materiaal om mee te werken, de seizoenen, de kleuren die verschieten, ja dat is leuk!'

Drie eigen winkels in Stockholm

En nu? Inmiddels heeft Christoffer drie eigen bloemenwinkels, die allemaal anders zijn, aangepast aan de sfeer van het stadsdeel waar ze zich bevinden. De eerste opende hij in Gamla Stan, de oude stad, in 2001. Hij nam de bloemenzaak over van Agnes en Lisa, vrienden van hem.
'Deze zaak heb ik al zestien jaar. We hebben er veel vaste klanten van jong tot oud. Ze komen binnen voor een praatje terwijl de boeketten gebonden worden. En we zijn ook wel eens kinder- en hondenoppas, wanneer iemand even een boodschapje elders moet doen, allemaal wanneer je een bloemwerk staat te maken. Van veel klanten weten we inmiddels ook wat ze mooi vinden en daar houden we dan rekening mee. Hier hangt echt een hele intieme en gezellige sfeer.'

Vaste klanten, hipsters en stilisten
De tweede zaak zit in de wijk Söder. 'Een geweldige plek, echt een mekka voor hipsters. Hier kopen mensen vaak een bos waarvan ze thuis zelf een wild boeket maken. Er zit een café naast, het is een verzamelplek, heel fijn en persoonlijk. De derde boetiek is in de wijk Bra i gatan. Die heb ik nog niet zo lang, we delen de boetiek met Dusty Deco. Dat is een mooie designboetiek, die een hoop designpubliek trekt. We verkopen daar veel grote planten en bijzondere producten zoals bloemen die buiten het seizoen vallen, vaak aan interieur- en modestilisten. Alle drie de boetieks hebben een heel verschillende stijl, maar datzelfde persoonlijke gevoel en het doel om klanten blij te maken.'

Een sterk team van bevriende collega's
Dat persoonlijke gevoel kenmerkt de manier waarop Christoffer werkt. Niet alleen klanten worden blij van 'm, dat geldt ook voor zijn personeel. Christoffer vertelt: 'Ik heb tien tot twaalf werknemers in dienst en de meesten van hen werken hier al lang. Het is echt een sterk team van geweldige, warme en attente mensen die uitstekend met bloemen kunnen werken. Dat we al zo lang samenwerken is best bijzonder in deze branche, waar veel werknemers vaak wisselen van werkgever, op zoek naar een betere werkplek. Wij zijn net een familie, we ontbijten samen, drinken een biertje op vrijdag en gaan samen op inkoopreis naar Nederland. We zijn net vrienden, waarbij ik de oudste en de wijste ben, hahaha.'

Christoffers stijl
'Onze boeketten hebben veel luchtigheid, zijn niet echt compact. We denken altijd aan de context als we een boeket maken en vragen naar de achtergrond: in welke soort vaas komen de bloemen te staan, in wat voor interieur? We maken spannende boeketten die niet te groot zijn. Ik zie veel bloemisten die luchtige, wilde boeketten maken die veel te groot zijn om thuis neer te zetten, zeker hier in Stockholm waar mensen behoorlijk klein wonen. Daar moet je dus rekening mee houden. Wij maken boeketten interessant door er bloemen in te zetten die pas opengaan na een paar dagen. Ik vind het ook leuk om er een bloem tussen te doen die het accent vergroot en de andere kleuren meer naar voren brengt. Alles hoeft niet in een dezelfde kleur, want dan “verdwijnen” de bloemen. Zweedse mensen zijn over het algemeen trouwens heel goed in het uitzoeken van mooie boeketten.'

Ten slotte: de man achter de bloemist

'Ik hou van de natuur en van de stad, een goeie mix van beide. Mijn moeder komt uit Noord-Zweden, maar ik ben opgegroeid in een zuidelijke buitenwijk dus ik heb zowel het beton als de bossen in mijn lijf. Ik ga er graag op uit in het bos, maar vind het ook heerlijk om te gaan feesten. Het mooiste aan mijn vak? Ik geloof dat dat de seizoenen zijn, naar de markten gaan, vroeg opstaan, moe zijn maar energie krijgen als je de bloementrays staat in te laden en zwoegen om de mooiste spullen bij elkaar te vinden. Het is de hele tijd een streven om steeds een beetje beter te worden, de klanten blij te maken met het moois wat je hebt gevonden op de markt... ja dat is het, daar hou ik van!’
Meer over Christoffer

Smaakt dit naar meer? Bekijk dan ook de video.

bron: Bloemenbureau Holland
Publicatiedatum: