Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Website Hulpbijbrexit live

"Brexit: "Prepair for the worst, work for the best"

'Prepare for the worst, work for the best', zei de staatssecretaris van Economische Zaken Mona Keijzer tijdens een bijeenkomst over de stand van zaken in de Brexit onderhandelingen.


Mona Keijzer, staatssecretaris van Economische Zaken.

Onduidelijkheid
In vergelijkbare woorden sprak ook Hans de Boer van VNONCW: 'Ik had veel liever dat het Verenigd Koninkrijk in de EU bleef.' De Nederlandse ambassadeur in Londen Simon Smits vertelt het verhaal dat hij met een vrachtwagen meereed van Schiphol naar Heathrow. 'Duur: 8 uur', zei Smits. 'Het wordt afwachten hoe lang het straks duurt.' Gevolgen van de Brexit kunnen voor de Nederlandse land- en tuinbouw groot zijn. LTO Nederland, FloraHolland, Groente- en Fruithuis, Anthos en Visnet zijn ongerust en tasten op veel punten nog in het duister. De gewenste duidelijkheid over de Brexit ontbreekt.

Wachttijden
Gevreesd wordt dat lange wachttijden aan de grens zullen ontstaan. Nu doen circa 30.000 Nederlandse bedrijven zaken met het Verenigd Koninkrijk. Vooral de versproducten (groenten, bloemen, vers vlees) zijn kwetsbaar voor wachttijden. Britse retailers willen de vrachtwagen op een bepaald tijdstip. Lukt dat niet, dan achter in de rij aansluiten. Los hiervan kan er straks zelfs sprake zijn van invoerrechten, die variƫren per product.

Overgangsperiode
30 maart 2019 begint een overgangsperiode, maar niemand weet wat die periode inhoudt. En dat ergert ondernemers, omdat niet te plannen is zonder de juiste informatie. In het ergste geval starten die dag de douanecontroles en fytosanitaire- en veterinaire inspecties bij de boot. En nog een keer aan de overkant. 'Dat gaat tijd en geld kosten', verzuchten velen. Staatssecretaris Mona Keijzer zei dat gewerkt wordt aan de uitbreiding van de douane- en inspectiecapaciteit. Henk Westerhof, voorzitter van Anthos: 'Ik wil graag zekerheid dat als de keuringsdiensten nu extra personeel aannemen en trainen, maar die tijdens de overgangsperiode toch niet nodig is, de overheid financieel bijspringt.'

Hulp bij Brexit
De overheid en het Nederlands bedrijfsleven hebben een website gelanceerd met informatie voor ondernemers met informatie over Brexit. Deze website wordt komende tijd geladen met actuele informatie. Gezien de ligging in Europa dreigt Brexit vooral Nederland en Ierland te raken en dan met name de land- en tuinbouw. De realiteit is dat de Europese Commissie van 27 leden namens Nederland onderhandelt. Ook al is Nederland straks goed voorbereid, als er aan de Britse kant problemen zijn met inklaren en inspecties, is Nederland kwetsbaar.



De nieuwe website www.hulpbijbrexit.nl heeft voor agrarische ondernemers belangrijke adviezen:
  • Stel niet uit, verken en verdiep de problematiek. Kijk naar 'no regret' opties.
  • Budgetteer voor de mogelijke problemen en de capaciteit om te voorkomen/op te lossen.
  • Overleg met douane en keuringsdiensten.
  • Bespreek de mogelijke scenario's met exporteur, telersvereniging, veiling en Britse afnemers.
  • Breng in beeld wat zijn eventuele gevolgen zijn voor teeltplan of bouwplan.
  • Dek valutarisico's af in 2018-2020.
  • Kijk of depot, opslagfaciliteit te realiseren is in het VK om uit voorraad te kunnen leveren.
  • Zoek naar alternatieve (export)markten en betrek de overheid/RVO hier bij.
  • Leden of sectoren met specifieke vragen over Brexit kunnen zich melden bij Klaas Johan Osinga (kjosinga@lto.nl). LTO Nederland bekijkt of in samenwerking met RVO, Kamer van Koophandel, Douane en de betrokken ministeries voorlichtingsbijeenkomsten nuttig zijn.

Bron: LTO Nederland

Publicatiedatum: