Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Becky Roberts, PMA

Chrysantenvak bijgepraat over Noord-Amerikaanse markt

Tholen - Een groep kwekers en enkele handelaren uit het chrysantenvak kwam gisteren bij elkaar bij Koppert Cress voor een evaluatie van een studiereis naar Guatemala in september vorig jaar. Deze reis, georganiseerd door Ideavelop en Dümmen Orange, zou ook enkele handelsbedrijven in Miami aandoen, maar door orkaan Irma ging dat niet door. Becky Roberts, directeur Floral bij de Produce Marketing Association (PMA), had voor de groep een inkijkje in de Amerikaanse markt voorbereid, maar ook dat ging toen niet door. Nu is zij in Nederland en was het tijd voor een herkansing.


Becky Roberts, directeur Floral PMA

De PMA is een handelsorganisatie die de belangen van de sierteelt- en andere fresh producenten in Noord-Amerika behartigt. In de sierteelt, vertelt Roberts, ging afgelopen jaar 31,3 miljard US dollar om. 46% hiervan bestond uit buitengoed, 34% was snijbloemen en 20% voor het segment (tropische) (bloeiende) binnenplanten. De totale omzet groeide in 2017 met 4% t.o.v. het jaar daarvoor en ook groeide het aantal binnenlandse producenten met 5%. De eigen productie vertegenwoordigde een waarde van 4,37 miljard dollar.


Stijn Baan vertelt over de cressen en positionering in de markt van Koppert Cress

Key in het succesvol zaken doen in de Amerikaanse sierteelt is het begrijpen van de retail. Roberts: "Het aantal bloemisten is t.o.v. 2000 met 40% afgenomen. Verreweg het grootste deel van de bloemen en planten wordt verkocht via supermarkten. Supermarkten proberen zich te onderscheiden op vier punten: convenience, kwaliteit, prijs en service. Die eerste 3, dat hebben ze. Dat laatste, daar is veel verbetering mogelijk en dat is ook waar men volop mee bezig is. Het aandeel supermarkten dat voor 100% selfservice only opereert, wordt steeds kleiner (in 2003 nog 39%, in 2015 was dit 26%). Dat betekent bijvoorbeeld dat je steeds vaker in-house bloemisten aantreft. Ook zie je een steeds sterkere nadruk op 'special days': niet alleen op een Moederdag of Valentijn, maar ook voor de verjaardag, een 'graduation' of 'prom' wordt steeds vaker een custom made boeket gemaakt.



Wat houdt de gemoederen van de Amerikaanse kwekersgemeenschap bezig? Dat zijn, afgaand op de woorden van Roberts, niet primair de wensen van de consument, maar veeleer een hele stapel aan nauwelijks grijpbare, internationale politieke ontwikkelingen. Zo wijst ze op het feit dat er vanuit de federale overheid minder en minder geld beschikbaar is voor zaken als onderzoek en controles en op het feit dat bijvoorbeeld lelies flink in prijs gestegen zijn omdat verschillende producten op de cannabis zijn overgegaan en dat het onzeker is in hoeverre deze trend door gaat zetten. Ook kijkt men met een schuin oog naar de problemen met arbeid in Zuid-Amerika - naast de sierteelt hebben zij ook verschillende andere industrieën aangetrokken en is de competitie op dat vlak fors. Datzelfde oog kijkt, ietwat bijgedraaid dan, ook naar China. Dit land wordt, vermoedt men, ofwel een importeur ofwel een exporteur, maar wat, dat is gissen. En ook kijkt de industrie met belangstelling naar de ontwikkelingen in het logistieke landschap: nu gaat nog 90% van alle snijbloemen door de lucht, maar de zeevaart komt steeds meer als alternatief in beeld. Verder zitten ook de Afrikanen niet stil en verkennen deze mogelijkheden.


Fred van Olphen, oprichter Bever Sport, praatte de kwekers en handelaren kort bij over weer een heel andere tak van sport: het opzetten, runnen en succesvol uitbouwen van zijn Bever Sport.