Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

Tijdens driedaagse ‘etalage’ van tulpenteelt honderden rassen in bloei

Van woensdag 14 tot en met vrijdag 16 maart ontvangen de tulpenbollenexporteurs weer een gemêleerd bezoek uit diverse landen. Tijdens de driedaagse ‘etalage’ van de tulpenteelt staan weer honderden rassen in bloei. Met name door de groeiende interesse van de retail voor de tulp wordt er steeds meer ingezet op nieuwe vormen en kleuren.



Ook in de tulpensector – zowel de veredeling, de broeierij als de teelt - gaat de innovatie gestaag door. Innovatieonderwerpen die ook centraal staan tijdens het Tulip Trade Event. Voor veredelaars ligt het accent vooral op de ontwikkeling van soorten die virusvrij zijn, goed te produceren en makkelijk te oogsten bloemen geven. Ook is er een trend gaande om een zwaardere plant te krijgen van een kleinere bol. Net als veel andere sierteeltgewassen heeft de tulpensector het vizier meer gericht op een duurzame bedrijfsvoering. Er komt meer belangstelling voor het verminderen van het energieverbruik door de toepassing van zonne- en windenergie. Ook het middelengebruik vertoont een dalende lijn.

Retailkanaal steeds belangrijker
Daarmee speelt de export in op de wens van de consument en de retail, die steeds kritischer worden. Daar staat tegenover dat tulpen een sterke plaats innemen in het sierteeltassortiment. Vooral via het supermarktkanaal vinden steeds meer tulpen hun weg naar de consument. Veelzeggend is dat tijdens Valentijnsdag de traditionele bos rozen steeds vaker wordt vervangen door tulpen.



Eigen plek op de agenda
In 2016 openden de exporteurs voor het eerst de deuren met een gezamenlijk promotie-event: het Tulip Trade Event. In twee jaar tijd heeft het event een eigen plek op de internationale agenda gekregen in prominente afzetmarkten zoals Duitsland, Scandinavië, Rusland, China, Amerika en Japan. Norman Cools, namens VWS Export nauw betrokken bij de organisatie: ‘De opzet van het Tulip Trade Event is niet primair om nieuwe markten aan te boren. We willen de markten die we al bedienen vooral inzage geven in de nieuwe soorten, teeltmethodes en de kracht van een exportpartner om zodoende sterker te kunnen staan in die afzetgebieden. Dat is nog een hele strijd, omdat de concurrentie vanuit Nederland zelf komt.’

Opvallend is daarom het unanieme enthousiasme van bedrijven om hun deuren van 14 tot en met 16 maart open te zetten. Dit jaar is dat het geval bij P. Aker, Amsonia, Borst Bloembollen, Haakman Flowerbulbs, Holland Bulb Market, Nord Lommerse, P. Nelis & zoon's, VWS Flowerbulbs en de twee nieuwe deelnemers Boots Flowerbulbs en Bot Flowerbulbs. De opening van het Tulip Trade Event is op 14 maart van 10.00 tot 11.00 uur bij Holland Bulb Market in Heiloo. Meer informatie is te vinden op tuliptradeevent.nl.

Publicatiedatum: