Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Ole Faarbaek, Verdissimo:

De opkomst van geconserveerde bloemen

"Vijf jaar geleden wisten nog maar weinig mensen van het bestaan van geconserveerde bloemen en nu kent ongeveer 90% van de mensen binnen de sector ze", weet Ole Faarbaek Jensen van Verdissimo. De laatste jaren is de populariteit van deze bloemen enorm toegenomen en Faarbaek verwacht dat dit in de toekomst nog verder zal groeien. In onderstaande vertelt de producent hoe de bloemen zo populair zijn geworden, wat het verschil is met de markt van verse bloemen en waarom geconserveerde bloemen in potentie zou kunnen uitgroeiend tot een op zichzelf staand segment.


Stefanie Proy en Ole Faarbaek Jensen van Verdissimo vorig jaar op de IFTF

Groeiende vraag 
Faarbaek vertelt dat de laatste jaren steeds meer bedrijven de toegevoegde waarde van geconserveerde bloemen en planten zien. Ze zien dit als een nieuw segment voor decoratieve, natuurlijke producten zonder dat dit naar eigen zeggen concurrentie biedt voor de markt van de traditionele verse bloemen. "Deze bloemen en planten kennen hun eigen gebruik en toepassingen, zoals het gift box concept of de verticale tuinen binnenshuis", meent Faarbaek. 

In de jaren die volgden zijn veel bedrijven begonnen met het promoten van cadeautjes en decoratieve toepassingen van geconserveerde bloemen en volgens Faarbaek is hierdoor de vraag naar de producten toegenomen. "Vooral in 2017 zagen we een sterke toename in zowel de B2C als de B2B markt. Ik denk dat veel mensen binnen en buiten de sector het product en zijn voordelen en beperkingen kennen. Dit betekent dat de geconserveerde groensector minder moeite hoeft te doen voor de verkoop en dat er een goede en dynamische markt is voor geconserveerde producten." 

Doordat meer mensen het product kennen is het bovendien een meer winstgevende industrie geworden. "Verdissimo, en ik denk ook veel andere kleinere bedrijven, maken een sterke groei door. In ons geval is dit 25%", vertelt hij. Dit komt zowel door de groei in vraag en natuurlijk de uitstekende kwaliteit die we bieden en ons uitgebreide product portfolio." 

Niet vergelijkbaar met verse bloemen
Geconserveerde bloemen leken eerst net als verse bloemen vooral op speciale feestdagen in trek te zijn, zoals Valentijnsdag en Moederdag, maar dit is niet langer het geval. "Veel bedrijven hebben nu een niche in de markt gevonden voor geconserveerde bloemen en planten en we zien nu het hele jaar door een grote vraag naar deze producten."

Faarbeak is blij met deze ontwikkeling, omdat hij vindt dat verse en geconserveerde bloemen niet met elkaar vergeleken kunnen worden. Ten eerste lijkt de geconserveerde industrie op sommige manier complexer te zijn dan de versindustrie, omdat het proces een focus op de lange termijn vereist en er meer planning bij komt kijken voor zowel leveranciers als klanten. "In de bestaande verse markt kun je in principe alles online kopen en hetzelfde dag laten leveren. Bij de geconserveerde markt vereist dit 12-18 maanden van planning om te kijken wat er verkocht moet worden. Bovendien kunnen niet alle soorten bloemen gebruiken en daarom zijn we vooral afhankelijk van onze eigen voorraad."

En niet alleen na, maar ook voor de oogst hebben deze bloemen en planten meer aandacht en tijd nodig. "Ze hebben meer tijd op het veld nodig, meer processen en gaan door een strenge kwaliteitsselectie." Hierdoor ontstaat een derde verschil met verse bloemen; de prijs. "De prijs ligt 2-4 keer hoger dan bij verse bloemen, maar ze gaan natuurlijk veel langer mee en worden voor meerdere toepassingen gebruikt. Daarom is het niet logisch om verse en geconserveerde bloemen te vergelijken op basis van prijs."


Verdissimo teelt geconserveerde rozen en planten op 18 hectare in Ecuador, Colombia en Spanje. Op de foto staat het teeltbedrijf in Colombia. In Spanje zijn ze in mei 2017 naar een bedrijf in Valencia verhuisd. "Hierdoor kunnen we betere technologie en automatisering toepassen en hebben we onze productie verdriedubbeld."

Groeiende en aankomende markten 
Volgens Faarbaek is geconserveerde natuur een wereldwijde trend. "Er is zoveel focus op natuurlijke producten in architectuur, mode, design en andere industrieën. Geconserveerde bloemen en planten zijn ook natuurlijk, ondanks het feit dat ze niet meer groeien en daarom worden ze in al deze industrieën gebruikt." In het algemeen ziet hij een grote toename in vraag op nieuwe markten, zoals de Verenigde Staten, het Midden-Oosten en Azië. "Een van de voordelen van geconserveerde producten is dat we het design (zoals de kleuren en effecten) aan kunnen passen aan de trends van een specifieke markt. Om een simpel voorbeeld te geven, we kunnen de kleur van een bloem aanpassen voor een specifiek evenement, zoals geel voor de Thaise Koninklijke familie."

Meest populaire bloem
Verdissimo is een van de grootste producenten van geconserveerde bloemen in planten op het gebied van hoeveelheden en variëteiten. Ze hebben veel verschillende types bloemen, zoals verschillende soorten rozen, chrysanten en exotische bloemen zoals orchideeën, als ook groene planten. Op alle markten is volgens Faarbaek de vraag naar de klassieke roos het grootst. "Het is de geconserveerde bloem die de meeste mensen kennen en daarom worden er meer van verkocht. We zien echter ook een groei in vraag naar veel andere producten, vooral planten, omdat de markt beter weet wat er beschikbaar is binnen dit segment."

De toekomst van geconserveerde bloemen 
Faarbaek hoopt en denkt dat geconserveerde bloemen en planten in de toekomst een eigen segment zullen vormen. "Op dit moment zijn de producten nog niet zo bekend als verse of kunstbloemen, maar ik denk dat dit nog wel zal gebeuren. Dit betekent ook dat mensen begrijpen dat geconserveerde bloemen en planten een geheel nieuw product kunnen creëren. Ik denk dat zelfs over 50 jaar mensen nog steeds zullen genieten van een vers boeket en dat geconserveerde bloemen gebruikt zullen worden voor lange termijn oplossingen, zoals bijvoorbeeld als onderdeel van een cadeauverpakking, interieur ontwerp, mode en architectuur."

IPM Essen
Wil je meer weten over geconserveerde bloemen en over Verdissimo? Kom dan van 23-26 januari naar de IPM Essen , waar ze aanwezig zijn bij stand 1D12.05, binnenin het BGI Trade Center.

Voor meer informatie:
Verdissimo
Ole Faarbaek Jensen
Email: sales@verdissimo.com
www.verdissimo.com
 
Publicatiedatum: