Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

Veiling Rhein-Maas schrijft kleine plus over 2017

Veiling Rhein-Maas heeft het boekjaar 2017 afgesloten met een lichte omzetstijging in vergelijking met het jaar daarvoor af. Voor de eerste keer haalde de enige bloemen- en plantenveiling van Duitsland al in het eerste halfjaar meer dan 200 miljoen euro productomzet en in het gehele jaar 2017 een productomzet van 344,6 miljoen euro, wat met een groei van 0,4 procent in vergelijking met 2016 overeenkomt. Op deze manier realiseerde Veiling Rhein-Maas – ondanks deels ongunstige omstandigheden – de tot nu toe hoogste productomzet sinds de oprichting in 2010.



Digitale verkoopkanalen blijven populair

De fysieke veiling blijft op de marktplaats in Straelen-Herongen – in tegenstelling tot algemene marktontwikkelingen – nagenoeg stabiel en zodoende nog steeds het belangrijkste verkoopkanaal. Ook klokservice en de digitale verkoopkanalen Kopen-Op-Afstand en klokvoorverkoop mochten zich wederom verheugen op een grote populariteit bij de klanten van de veiling. In 2017 kwamen er voor Kopen-Op-Afstand 41 nieuwe aanmeldingen bij, zodat in totaal 402 actieve KOA-klanten online aan de veiling hebben deelgenomen. “Bij klokvoorverkoop hebben we het voor 2017 geplande omzetdoel van 6 miljoen euro zelfs overtroffen en een omzet van 6,27 miljoen euro kunnen realiseren”, zo licht Marc Schax, directeur van Veiling Rhein-Maas, toe. “In december 2017 werd het aanbod van klokvoorverkoop uitgebreid. Sindsdien hebben klanten de mogelijkheid, bij potplanten enkele lagen en eenheden bij klokvoorverkoop te reserveren.”

Trendbloemen en meer kwaliteit
Tot de winnaars van het jaar behoren bij de snijbloemen in het bijzonder Eustoma. Bovendien zijn beplante schalen en arrangementen alsook hoogwaardige producten bij de klanten van de veiling nog steeds populair. In het kwaliteitssegment werden bij alle producten, met name bij tulpen en zomerbloemen, successen behaald. Daarnaast werden nieuwe aanvoerders met hoogwaardige producten verworven.

Internationale nieuwe klanten
In het afgelopen jaar waren de medewerk(st)ers van de veiling weer vaak onderweg, om de enige bloemen- en plantenveiling in Duitsland op diverse vakbeurzen in binnen- en buitenland te representeren. In totaal was Veiling Rhein-Maas op negen beurzen met een eigen stand aanwezig. De regelmatige aanwezigheid op vakbeurzen rendeert: Veiling Rhein-Maas heeft in 2017 in totaal 62 nieuwe klanten kunnen inschrijven. “Onze nieuwe klanten zijn in de eerste plaats groothandel, bloemisten en tuincentra”, aldus Uwe Bedenbecker, directeur van Veiling Rhein-Maas. “Bovendien kon de door de veiling ingeslagen weg van groei in Oost-Europa met succes worden voortgezet, want naast Duitsland en de Benelux-landen komen vele nieuwe klanten uit Oost-Europa.”

Highlights
Het eerste highlight van het jaar was de klanten- en aanvoerdersdag 2017 met als thema `Duurzaamheid – een succesfactor voor de groene branche?´ (Nachhaltigkeit – ein Erfolgsfaktor für die grüne Branche?), die door ca. 400 gasten werd bezocht. Als schakel tussen klanten en aanvoerders organiseerde Veiling Rhein-Maas in 2017 twee keer de bijeenkomst `Together active´. In juni werden de thema’s uit het klantenmagazine in een zomerse sfeer in scène gezet en in december stond de prachtige Amaryllis in het middelpunt. Anders dan in 2016 verscheen het tweetalige klantenmagazine `Rhein-Maas Temperamenten´ in het afgelopen jaar zelfs drie keer. De derde uitgave, de `Christmas special´, toonde o.a. de actuele kerst-trends en inspiraties uit de trendpresentatie `Rhein-Maas Next: Christmas special´. In nauwe samenwerking met de `Fachverband Deutscher Floristen´ organiseerde Veiling Rhein-Maas in 2017 twee edities van deze trendpresentatie `Rhein-Maas Next´. Deze werden met producten van onze aanvoerders vormgegeven en de klanten van de veiling konden zo vele ideeën voor moderne verkoopconcepten opdoen.

bron: Veiling Rhein-Maas
Publicatiedatum: