Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Alex Duindam, Piet Vijverberg

"Een stoer statement maken met Dracaena"

Tholen - Trends komen en gaan, maar met het wereldwijd groeiende bewustzijn dat de mens een niet per definitie positieve stempel drukt op de wereld om hem heen, mag alles met betrekking tot duurzaamheid op aandacht rekenen. In die zin heeft de groene kamerplant, niet alleen als decoratie maar juist ook als ‘luchtzuiveraar’ en verbeteraar van fysiek als mentaal welzijn, toekomst.

Dat dit bewustzijn leeft, is evident. Niet alleen zit de verkoop de laatste paar jaar in de lift, ook wordt er aan de promotionele kant volop herrie gemaakt voor de groene plant, zoals door het BloemenBureau Holland, dat deze maand de Dracanea tot ‘woonplant van de maand’ gebombardeerd heeft. Dit natuurlijk geheel naar de zin van de producenten, zoals bij phalaenopsis- en Dracaena kwekerij Piet Vijverberg.



“Wij produceren deze plant al 30 jaar”, vertelt Alex Duindam, “en zijn in de Dracaena een van de grote jongens. We hebben een exclusief Dracaena fragrans assortiment met de soorten Golden Coast, Yellow Coast, Mass Coast en de groene Steudneri. Ze worden in diverse samenstellingen gekweekt, in diverse potmaten en jaarrond.”

Voor de huidige positieve marktontwikkelingen in het groene segment ziet hij twee verklaringen. De eerst is die van het modeverschijnsel: “Je kunt er een stoer statement mee maken door er een in huis te halen. Dracaena’s, en zeker onze rassen met hun spannende bladtekeningen, horen helemaal thuis in de huidige ‘Urban Jungle’ trend.” Ten tweede wijst hij op het luchtzuiverende aspect van de plant. “De Dracaena is een krachtige luchtzuiveraar, en bovendien een gemakkelijk te verzorgen plant. Hij heeft maar weinig water nodig en kan eigenlijk overal tegen.”



Teelt
De Dracaena’s van Piet Vijverberg, en overigens ook die van de meeste andere kwekers, worden in eerste instantie in Costa Rica gekweekt. Als houten stammen in kisten komt het bij ons binnen, waarop ze verzaagd worden en opgepot. Hierna groeien ze uit tot een leverbare plant. Naar eigen zeggen wordt niet alleen in de Nederlandse kas naar duurzaamheid gestreefd, maar zeker ook op de plantages in Costa Rica. “Op de grote plantages daar wordt door de dracaena’s veel CO2 omgezet in O2, een mooie bijdrage aan een betere wereld daar. Verder is het vanzelfsprekend belangrijk dat ook daar alles eerlijk en goed verloopt en we controleren dat dan ook met regelmatige bezoeken.”



Vakantiebeurs
Promotie voor de planten wordt niet alleen aan het Bloemenbureau overgelaten. “Om dit verhaal te vertellen en om de tuinbouw en planten te promoten, stonden we samen met andere tuinbouw ondernemers en Edventure Travel op de vakantiebeurs met onze Dracaena en Phalaenopsis", vertelt Alex Duindam. "Wij hebben de webshop Het Beste van de Kweker, waar klanten online planten kunnen bestellen en we deze rechtstreeks vanuit de kwekerij laten bezorgen. Omdat we op deze wijze een rechtstreekse connectie met de eindklant hebben, kunnen we naast verkopen ook andere bruikbare informatie verzamelen. Inmiddels zijn andere kwekers bij onze webshop aangesloten en we willen dit in de toekomst verder uitbreiden. Om dit te verhaal te vertellen, stonden wij op de vakantiebeurs. Het Beste van de Kweker heeft de reisbranche als haar klant en verder wordt de beurs door heel veel mensen bezocht. En dat zijn allemaal potentiële klanten!”






Voor meer informatie:
Kwekerij Piet Vijverberg
Alex Duindam
M: 06 4335 9094