Omzetcijfers RFH 2017

In de periode van 4 t/m 31 december 2017 kwam de omzet bij Royal FloraHolland uit op bijna € 303 miljoen. Het gemiddelde prijsniveau richting Kerst was vergelijkbaar met vorig jaar. De aanvoer was alleen wel 5% lager. Daarom liep de omzet ook terug met 5%.

We hadden in deze periode even te maken met winterse omstandigheden in Nederland en grote delen van Europa waardoor de afzet even stokte. Gelukkig was het winterse weer van tijdelijk aard en kon de afzet richting Kerst verder ongestoord verlopen.

Cumulatief komt de groei van de omzet in het afgelopen jaar uit op een kleine 1%, De aanvoer nam met 2% af en het gemiddelde prijsniveau steeg met 3%.

Directe stromen: de cijfers
Ook in deze periode 13 nam het aandeel van de directe stromen verder toe.
  • Snijbloemen: stijging van 1,8%-punt naar 36,1%
  • Kamerplanten: stijging van 1,8%-punt naar 81,2%.
  • Tuinplanten: stijging 4,6%-punt tot 71,9%.
Over heel 2017 was het aandeel van de directe stomen 53,5% terwijl dit in 2016 nog 51,4% was.

Exportgroei 4%
De cijfers van de export zijn van november 2017. Dit zijn de meest recente cijfers. We zien dat de groei van de export en de groei van Royal FloraHolland op maandbasis naar elkaar toe kruipen.
  • Snijbloemen: toename van 7%
  • Planten: bleef gelijk
Vanaf 1 januari 2018 is de omzetgroei 5%, waarbij de snijbloemen 6% in exportwaarde groeien en de planten ruim 3%.

Forse toename export Rusland
De export richting Rusland neemt nog steeds fors toe met een groei van 55% in november 2017. Ook de export naar Tsjechië en Noorwegen groeide fors. De export naar de UK bleef vrijwel gelijk. Is het dieptepunt bereikt of zakt de export de komende tijd nog verder weg? Dat blijft spannend de komende tijd. Onderzoek laat wel zien dat het consumentenvertrouwen in de VK nog steeds daalt.

8% minder aanvoer van rozen

De snijbloemenomzet daalde met bijna 6% doordat de aanvoer terugliep met 5% en het gemiddelde prijsniveau daalde met 1%. Er werden 8% minder rozen aangevoerd. Het winterse weer in Afrika zorgde voor stagnatie van de aanvoer. Daarnaast moest Hippeastrum een stapje terug doen op het gebied van de prijsvorming.

Prijsvorming phalaenopsis moeilijk
De kamerplantenomzet daalde met 5% doordat er 4% minder stuks werden aangevoerd en het gemiddelde prijsniveau daalde met 1%. In de aanvoer bleven producten als hyacint, cyclamen en potrozen achter in de aanvoer. Op het gebied van de prijsvorming had phalaenopsis het moeilijk.

Helleborus: belangrijkste product

Bij de tuinplanten werd een omzetstijging van 4% gerealiseerd. De aanvoer daalde met 6%, maar het gemiddelde prijsniveau steeg met ruim 10%. Helleborus was het belangrijkste product met een aandeel in de totale aanvoer van de tuinplanten van 35%.

bron: Royal FloraHolland

Publicatiedatum :



Ook onze agf-nieuwsbrief ontvangen? | Klik hier


Ander nieuws uit deze sector:


© BPnieuws.nl 2018