Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

Fraude en oplichting in de sierteeltsector – Slinkse streken van Frans echtpaar

De manier waarop een Frans echtpaar handelaren oplichtten en aan het lijntje hielden, is behoorlijk bijdehand en schaamteloos verlopen. Ten tijde van deze oplichting bouwden zij alvast een vangnet in de vorm van een nieuwe bloemenwinkel. Zodoende konden zij de oplichtingspraktijken onder een andere naam voortzetten.

Hieronder delen we een blog van Floridata, over de inderdaad wonderlijke oplichting van verschillende handelaren door het voornoemde Franse echtpaar.

Nieuwe klant dient claim in
De eigenaren van een bloemenwinkel in een een dorp in Zuid-Frankrijk bestelden in maart 2013 de eerste orders bij Nederlandse exporteurs. De eerste bestelling werd niet naar tevredenheid geleverd. Dat is tenminste wat de Fransman aangaf toen hij de automatische incasso blokkeerde. Het schortte volgens hem aan de versheid en kwaliteit van de producten. De ontevreden nieuwe klant kondigde een claim aan.

Behalve dat de exporteur zich niet voor kon stellen dat er iets aan de versheid van de producten mankeerde, bestond een groot gedeelte van de levering uit deco-materiaal. Na een bezoek van een agent gaf de Française wel toe dat het onnozel was om daar een claim voor in te dienen. Zij was niet van plan om de spullen terug te geven en dus werd er een afspraak gemaakt over de betaling van de deco-materialen. Zij schreef hiervoor direct een cheque uit. De claim voor de verse producten werd ingediend en daarmee waren zij tot overeenstemming gekomen.

Betalingsbewijzen en ongedekte cheques
De cheque van de Française bleek ongedekt. “Dat moet een fout zijn”, gaf het Franse stel aan. Echter bleven de betalingen uit en het stel weigerde ook de deco-materialen te retourneren. Ondertussen bleek deze exporteur niet de enige te zijn die dit opmerkelijke gedrag en het uitblijven van betalingen vaststelde. Een andere exporteur die gelijktijdig aan deze Franse bloemenwinkel leverde, werd na uitblijven van betaling zoet gehouden met betalingsbewijzen van betalingen die nooit binnen kwamen! Het banksaldo was ontoereikend. Toch achtte de Fransman het zinvol om de betaling aan te kondigen met verzendbewijzen van zijn online bankieren. Na veel contact en een bezoek werd het ook bij deze exporteur nog eens met een ongedekte cheque geprobeerd.

Verder onder een nieuwe naam
“Het bedrijf werd als een soort bank gebruikt”, geeft één van de exporteurs achteraf aan. Dit stel had zich tijdig voorbereid op het moment dat de incasso’s gestart zouden worden en de Zuid-Franse bloemenwinkel failliet zou worden verklaard. Zij hadden ondertussen een nieuwe zaak geopend. Het opgestreken geld van de onbetaalde producten is waarschijnlijk gebruikt om deze nieuwe zaak op te zetten. “Ontzettend bijdehand, zij hebben zelfs nog geprobeerd om voor de nieuwe zaak een zending bij ons los te peuteren”, geeft het debiteurenbeheer van één van de gedupeerde exporteurs aan.

Waarschuwingssysteem voor anderen
“Net toen wij dit dossier afsloten, kregen wij een nieuwe collega, die al bekend was met de slinkse streken van deze debiteur en bijbehorende problemen. Helaas hebben wij niet eerder van deze kennis gebruik kunnen maken en hebben wij eerst schade moeten lijden. Deze mensen staan in hun regio bekend als bandieten! Hier inmiddels gelukkig ook”, vertelt het debiteurenbeheer van het andere exportbedrijf.

Zeker vijf Floridata deelnemers zijn gewaarschuwd dankzij het melden van deze problemen, waardoor verdere schades voorkomen konden worden. En het lange termijn voordeel is dat dit verhaal bij Floridata altijd weer boven zal komen drijven op het moment dat het Franse stel probeert in te kopen voor hun nieuwe zaak!


Voor meer informatie:
Stichting Floridata
Boeingavenue 215 (unit 3)
1119 PD Schiphol-Rijk
T: 020 - 820 00 35
E: info@floridata.nl
www.floridata.nl

Publicatiedatum: