Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Zweedse retailer past assortiment aan na inzicht in verkoop:

"Tot wel vier keer hogere verkoop"

De barcode registratie van bloemen en planten in Zweedse winkels ligt ver achter op dat van groenten en fruit. Bij de meerderheid van de winkelketens worden er geen barcodes gebruikt op bloemen en planten en dus kan er ook geen verkoopdata worden verzameld. Een van Zweden's grootste retailers, Axfood, besloot dit twee jaar geleden te veranderen en begon barcodes te gebruiken voor hun sierproducten. De data was verrassend en aanpassingen resulteerden uiteindelijk in een tot wel vier keer hogere verkoop van bloemen en planten.



Axfood 
Het Axfood conglomeraat bestaat uit verschillende delen. Inkoop en logistiek wordt afgehandeld door Dagab en voor fruit, groenten en bloemen hebben ze hun kantoor en magazijn in Helsingborg. Vanaf die locatie leveren ze aan hun retailketens. 

Providing barcodes
Jarenlang was een derde partij verantwoordelijk voor de bloemen en planten in de winkels, maar twee jaar geleden besloten ze dit zelf voor hun rekening te nemen. "Tijdens mijn eerste jaar als Category Manager van bloemen en planten hadden we eigenlijk geen idee wat we in onze Willy's winkels verkochten", zegt Henrik Astrom van Axfood. De eerst stap was dus het analyseren van het assortiment door barcodes op de producten aan te brengen. Op deze manier konden we zien welke producten het beste werden verkocht." Het was een uitdaging voor ze om alle 750 bloemen en planten artikelen te voorzien van een barcode en dit nam dan ook ongeveer een jaar in beslag. "We hebben veel tijd geïnvesteerd en ook onze mindset veranderd. Na deze veranderingen konden we onze goederen volgen in de winkels en hoe ze verkochten."



Data
Na het verzamelen van de data merkten ze snel dat ze niet de producten hadden die ze hadden gedacht. "Ons assortiment bestond uit 750 producten en volgens de data was 20% van deze artikelen goed voor 80% van de verkoop." Daarom was een van de eerste dingen die we deden het assortiment verkleinen. "Zweden zijn erg selectief wat kleuren betreft en in vergelijking zijn er minder kleuren in trek. Wit en roze zijn bijvoorbeeld erg populair, terwijl geel haast niet verkoopt. Daarom waren gele bloemen een van de eerst producten die we uit het assortiment hebben verwijderd." 

Veranderingen
Naast een op maat gemaakt assortiment wilden ze ook producten van hogere kwaliteit aanbieden. Eerst begonnen ze daarom met het leveren van minder bloemen en planten per keer, maar wel vaker per week. "In plaats van 1-4 keer leveren we deze producten nu 5-7 keer per week, net als groenten en fruit." Bovendien worden nu alle producten op pallets in dozen geleverd en niet meer in emmers zoals vroeger. "We hebben nu een uitstekende logistieke keten, zodat we bloemen en planten van uitstekende kwaliteit kunnen leveren." Ook zorgen winkelmedewerkers er nu voor dat er meerdere keren per dag naar de bloemen en planten in de winkel wordt gekeken. Als laatste hebben ze ook besloten om meer luxueuze producten te importeren. "We kiezen nu bijvoorbeeld voor rozen met een grotere bloem of een phalaenopsis met meer knoppen per stam." 
Resultaten
Alle veranderingen hebben uiteindelijk geleid tot een significant hogere verkoop en een vermindering in afvalproducten. "Het verkopen van snijrozen is een uitdaging, maar we ontvangen zeer positieve feedback." Nadat we dit programma 12 weken hadden getest in een winkel van Willy's, hebben we gedurende de zomer dit in meer winkels doorgevoerd. Op dit moment zijn de veranderingen doorgevoerd in alle 200 winkels van Willy's en zijn ze erg tevreden over de resultaten. "Bij sommige winkels is de verkoop tot wel vier keer hoger."

Toekomstige plannen
"Alles is nieuw voor ons, dus we willen ons eerst richten op de ketens Willy's en Tempo, waar we nu bloemen en planten aanleveren. Daarnaast zien we veel potentieel voor Axfood Närlivs, die zich richt op kleinere winkels, zoals 24-uurs supermarkten en benzinestations. "We leveren aan ongeveer 60000 supermarkten en het potentieel om verse bloemen aan hen te leveren die direct van de teler komen is enorm."

Voor meer informatie
Axfood
Henrik Astrom
+ 46 42 295408
Publicatiedatum: