Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

Japan: Cyclaam minder populair als eindejaarscadeau

Cyclamen zijn al jaren een populair eindejaarsgeschenk in Japan. De afgelopen jaren is de vraag naar deze plant echter afgenomen, wat resulteert in een overaanbod en lagere prijzen. Veel cyclaamkwekers zijn niet tevreden over de cyclamenmarkt en overwegen over te schakelen op andere gewassen. Dat vertelt Shoichi Oshio van FloralCrest, een cyclamen- en impatiens kweker met een kas van 3000 m² in de buurt van Tokio. Volgens hem is de daling van de vraag te wijten aan veranderingen in de samenleving en de mode in Japan.


Foto bij Ito Greenhouse, een vriend van Oshio die ook cyclamen kweekt.

De opkomst van de cyclaam
Het kweken van cyclamen begon in Japan aan het einde van de 19e eeuw. Volgens Oshio eerst als hobby, maar na de 2e wereldoorlog werd het populair als bedrijf. "Na de Olympische Spelen in Tokio in 1964 bloeide de Japanse economie snel op. In Japan hebben we de gewoonte om aan het eind van het jaar een cadeau te geven om mensen om ons heen te bedanken. We geven meestal belangrijke huishoudelijke producten zoals handdoeken, Chinees keramiek, etc. 

Door de groei van de Japanse economie gingen mensen een meer stijlvol leven leiden met stijlvolle huizen die ze graag met bloemen en groenten wilden opfleuren. Daardoor veranderden ook de cadeaus die er werden gegeven. Rond 1970 begonnen veel jonge mensen cyclamen te kweken als een rendabele vorm van tuinbouw in Japan.” Verder werd in 1976 de vraag gestimuleerd door de grote hit ‘Geur van cyclamen’ van een beroemde Japanse zangeres. Hierna werd er een miljard cyclamen geproduceerd. Cyclamen in grote potten werden bijna het meest populaire eindejaarsgeschenk, tegen prijzen van 5000-10.000 yen (ongeveer €38-76 euro tegen de huidige wisselkoers).

Minder vraag
Toen de Japanse economie zich echter stabiliseerde kwamen er andere stijlvolle cadeaus. Cyclamen waren geen speciaal geschenk meer en volgens Oshio begonnen de prijzen op de veiling te dalen. "De prijzen dalen elk jaar een beetje, het evenwicht tussen vraag en aanbod is niet gelijk, waardoor er een overproductie is van cyclamen." Oshio meent dat de veranderende samenleving hier een belangrijke reden voor is. "De mensen die traditioneel op het werk cyclamen gaven worden nu oud en gaan met pensioen." Verder worden er minder cadeaus gegeven en meer aankopen voor zichzelf gedaan en besteden jonge mensen minder aan bloemen als de oudere generatie.

Kwaliteit en zeldzame variëteiten
In Japan zijn kwaliteit en prijs onlosmakelijk met elkaar verbonden. Cyclamen in een potmaat van 15 cm, de gemiddelde grootte in Japan, met slechte kwaliteit halen veilingprijzen die meer dan drie keer zo laag (300 yen, ongeveer €2,50) zijn als cyclamen van hoge kwaliteit (1000 yen-€7,50). Daarnaast halen ook zeldzame variëteiten hoge prijzen. "Japanse veredelaars proberen constant nieuwe cyclamen te produceren. De niet geverfde, blauwe cyclaam van veredelaar Suntory loopt bijvoorbeeld erg in het oog dit jaar, met een prijs van 5000 yen (ongeveer €38) in de winkel."

Omschakeling of stoppen
Volgens Oshio zijn veel cyclaamkwekers ontevreden over de situatie op de cyclamenmarkt en overwegen ze daarom op een ander gewas over te stappen. Daarnaast zijn veel kwekerijen in Japan familiebedrijven die tegenwoordig niet vaak door de volgende generatie worden overgenomen, waardoor het bedrijf ophoudt wanneer de vergrijsde kweker ermee stopt. 

Publicatiedatum: