Mededelingen

Vacaturesmeer »

Tweetende tuinders

Top-5 - gisteren

Top-5 - afgelopen week

Top-5 - afgelopen maand

Wisselkoersenmeer »

Weer & verkeer

Weersverwachting
Nederland
Meer weer in Nederland




Japan: Cyclaam minder populair als eindejaarscadeau

Cyclamen zijn al jaren een populair eindejaarsgeschenk in Japan. De afgelopen jaren is de vraag naar deze plant echter afgenomen, wat resulteert in een overaanbod en lagere prijzen. Veel cyclaamkwekers zijn niet tevreden over de cyclamenmarkt en overwegen over te schakelen op andere gewassen. Dat vertelt Shoichi Oshio van FloralCrest, een cyclamen- en impatiens kweker met een kas van 3000 m² in de buurt van Tokio. Volgens hem is de daling van de vraag te wijten aan veranderingen in de samenleving en de mode in Japan.


Foto bij Ito Greenhouse, een vriend van Oshio die ook cyclamen kweekt.

De opkomst van de cyclaam
Het kweken van cyclamen begon in Japan aan het einde van de 19e eeuw. Volgens Oshio eerst als hobby, maar na de 2e wereldoorlog werd het populair als bedrijf. "Na de Olympische Spelen in Tokio in 1964 bloeide de Japanse economie snel op. In Japan hebben we de gewoonte om aan het eind van het jaar een cadeau te geven om mensen om ons heen te bedanken. We geven meestal belangrijke huishoudelijke producten zoals handdoeken, Chinees keramiek, etc. 

Door de groei van de Japanse economie gingen mensen een meer stijlvol leven leiden met stijlvolle huizen die ze graag met bloemen en groenten wilden opfleuren. Daardoor veranderden ook de cadeaus die er werden gegeven. Rond 1970 begonnen veel jonge mensen cyclamen te kweken als een rendabele vorm van tuinbouw in Japan.” Verder werd in 1976 de vraag gestimuleerd door de grote hit ‘Geur van cyclamen’ van een beroemde Japanse zangeres. Hierna werd er een miljard cyclamen geproduceerd. Cyclamen in grote potten werden bijna het meest populaire eindejaarsgeschenk, tegen prijzen van 5000-10.000 yen (ongeveer €38-76 euro tegen de huidige wisselkoers).

Minder vraag
Toen de Japanse economie zich echter stabiliseerde kwamen er andere stijlvolle cadeaus. Cyclamen waren geen speciaal geschenk meer en volgens Oshio begonnen de prijzen op de veiling te dalen. "De prijzen dalen elk jaar een beetje, het evenwicht tussen vraag en aanbod is niet gelijk, waardoor er een overproductie is van cyclamen." Oshio meent dat de veranderende samenleving hier een belangrijke reden voor is. "De mensen die traditioneel op het werk cyclamen gaven worden nu oud en gaan met pensioen." Verder worden er minder cadeaus gegeven en meer aankopen voor zichzelf gedaan en besteden jonge mensen minder aan bloemen als de oudere generatie.

Kwaliteit en zeldzame variëteiten
In Japan zijn kwaliteit en prijs onlosmakelijk met elkaar verbonden. Cyclamen in een potmaat van 15 cm, de gemiddelde grootte in Japan, met slechte kwaliteit halen veilingprijzen die meer dan drie keer zo laag (300 yen, ongeveer €2,50) zijn als cyclamen van hoge kwaliteit (1000 yen-€7,50). Daarnaast halen ook zeldzame variëteiten hoge prijzen. "Japanse veredelaars proberen constant nieuwe cyclamen te produceren. De niet geverfde, blauwe cyclaam van veredelaar Suntory loopt bijvoorbeeld erg in het oog dit jaar, met een prijs van 5000 yen (ongeveer €38) in de winkel."

Omschakeling of stoppen
Volgens Oshio zijn veel cyclaamkwekers ontevreden over de situatie op de cyclamenmarkt en overwegen ze daarom op een ander gewas over te stappen. Daarnaast zijn veel kwekerijen in Japan familiebedrijven die tegenwoordig niet vaak door de volgende generatie worden overgenomen, waardoor het bedrijf ophoudt wanneer de vergrijsde kweker ermee stopt. 


Publicatiedatum: 9-1-2018

 

 
 
tweet
 
delen

e-mail
   
afdrukken
 
abonneeren

 

Overig nieuws in deze sector:

16-1-2018 The Gardians klaar voor het echte werk
16-1-2018 China plant 6,6 miljoen hectare bos
16-1-2018 Vakantieherinneringen doen Plumeria-afzet groeien
16-1-2018 SunPatiens in de schijnwerpers
9-1-2018 18 en 19 januari Belissima Delicatessa
8-1-2018 Update besmette begonia stekken Dümmen Orange
5-1-2018 "Planten nóg slimmer dan gedacht"
5-1-2018 TRIO plantenverpakking hit voor Hishtil
4-1-2018 Selecta One proef met insectvriendelijke planten
2-1-2018 Kansen voor siergrassen
20-12-2017 Infinity rozenlijn nu in alle kleuren en seizoenen
19-12-2017 Canada: "Traditionele kerstster verkoopt nog steeds het best"
29-11-2017 Keizerlijke keizerskroon zit vol verhalen
29-11-2017 Video-impressie gewasbijeenkomst Duitsland
27-11-2017 Voortgang nieuwbouw Porta Nova: heel veel baggerwerk
22-11-2017 Mondo Verde start met verkoop Clusia Rosea ‘Princess'
15-11-2017 Verver Export sponsort Villa Joep met Bloembollen Outletstore
14-11-2017 Moet je nou wel of geen ijsblokje bij je orchidee doen?
13-11-2017 Cymbidium Inspiratieweken 2017 van start
6-11-2017 Groot onderzoek toont effectiviteit planten tegen VOC's

 

Een reactie plaatsen: (max. 500 tekens)




  E-mailadres tonen

   nieuwe code