Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

Kansen in Poolse bloemenmarkt

Zakendoen in Europa is een radioprogramma van BNR dat iedere donderdag te beluisteren valt om 10:45 uur. Het programma gaat op zoek naar de 'secret places' voor ondernemers in Europa. Samen met de Rijksdienst voor Ondernemend Nederland brengen zij al deze hotspots in kaart. Een van de afleveringen gaat over de bloemenmarkt in Polen.

Frans Nederstigt van RVO neemt ons mee naar Polen, dat met 38 miljoen inwoners inmiddels bijna de 20e economie van de wereld is geworden. 'We zeggen wel eens: Polen is het nieuwe Duitsland, het is ook niet zo ver weg', luidt Nederstigt in. Ook economisch gaat het Polen voor de wind, elk jaar een groei van 4 procent en de regering is heel ambitieus, weet hij.

Poolse bloemenmarkt open voor Nederlanders
En wat gedijt goed in het Poolse ondernemersklimaat? Bloemen. Maar wacht eens even, zit de hele wereld niet juist te wachten op Néderlandse bloemen? Juist, maar de hoeveelheid bloemen en planten die naar Polen werden geëxporteerd, steeg de afgelopen jaren explosief, vertelt hij op basis van exportstatistieken van Floridata. 'In 2014 ging het nog om 152 miljoen euro en elk jaar komt daar tussen de 10 en 15 procent bij. Dit jaar steekt die teller al op 22 procent.'

Daar komt bij dat sinds de toetreding van Polen tot de Europese Unie is de export ook veel makkelijker geworden en is Polen het zesde exportland voor Nederlandse bloemen en planten geworden. Maar Polen heeft nog veel meer potentie qua export en de belangstelling voor onze Nederlandse bloemen en planten, zegt Nederstigt.
Polen houden van goedkoop, hiërarchie en duidelijke lijntjes

Onder meer Waterdrinker, Heemskerk Flowers. Van Duyvenvoorde Bloemengroep hebben al een stevige vinger in de Poolse bloemenpap. In hoofdstad Warschau zit ook een landbouwraad, agrarische adviseur van de RVO, die bedrijven helpt actiever te zijn in Polen. Die zeggen: er zit nog veel rek in, dus Nederlandse bloemenexporteurs zouden er goed aan doen zich op deze markt te richten.

Maar let op: Polen letten op de kleintjes, houden van hiërarchie en duidelijke lijntjes. Ook belangrijk, zeker bij onderhandelingen: de Polen zijn niet echt van het poldermodel, dus waar Nederlanders snel aan een win-win-situatie zouden denken, denken Polen 'waar jij wint, verlies ik', dus daar moet je wel rekening mee houden als je daar zaken gaat doen', adviseert Nederstigt.

Via deze link kunt u het programma "Zo krijg je een vinger in de Poolse bloemenpap" beluisteren.

Bron: BNR / www.agroberichtenbuitenland.nl
Publicatiedatum: