Mededelingen

Vacaturesmeer »

Tweetende tuinders

Top-5 - gisteren

Top-5 - afgelopen week

Top-5 - afgelopen maand

Wisselkoersenmeer »

Weer & verkeer

Weersverwachting
Nederland
Meer weer in Nederland




Turbulente tijden voor Schiphol

Het gaat goed met Schiphol. De luchthaven trok het afgelopen jaar meer passagiers en ook het aantal vrachtvluchten nam toe. In de eerste tien maanden van 2017 zijn er 422.285 vliegbewegingen geweest, 4% meer dan in 2016. Maar al dit goede nieuws heeft een keerzijde: Schiphol loopt tegen het capaciteitsplafond van 500.000 vliegbewegingen per jaar aan. Naar verwachting gaat Schiphol het aantal van 500.000 in ieder geval in 2018 halen, maar waarschijnlijk al in 2017. Onderstaande figuur laat goed zien dat de maximale capaciteit snel in de buurt komt. Dit capaciteitsplafond geldt tot 2020, waardoor het aantal vluchten de komende jaren niet meer kan stijgen.


bron: Schiphol

Vrachtmaatschappijen worden relatief hard getroffen door de capaciteitsproblemen. De zogenoemde 80/20-regel op Schiphol bepaalt dat minimaal 80 procent van de vluchten volgens schema moet worden uitgevoerd, anders kan in het volgende seizoen het aantal toegekende slots (tijdsperiode waarin een vlucht mag vertrekken of landen) worden verminderd. Vrachtvluchten zijn onvoorspelbaarder dan passagiersvluchten, waardoor veel vrachtmaatschappijen niet aan deze regel voldoen. Dit had tot nu toe geen gevolgen, omdat er voldoende slots beschikbaar waren. Maar door het bereiken van het capaciteitsplafond is die ruimte er niet meer. Daardoor zijn de full-freighter vrachtmaatschappijen voor het winterseizoen 2017-2018, dat op 29 oktober is ingegaan, slots kwijtgeraakt. De eerste effecten daarvan zijn al duidelijk. Steeg het vervoerde volume in de periode januari-september 2017 nog met 8,2% j-o-j, in oktober bedroeg de stijging nog maar 0,9% j-o-j. Een eerste teken dat vrachtmaatschappijen hun vluchten verplaatsen.

Maar de goederen die door de lucht vervoerd worden, hebben wel een hoge waarde. En Schiphol heeft een hub-functie, waardoor veel bedrijven in de transportketen profiteren van de rol die Schiphol heeft. Veel distributiecentra zijn rondom Schiphol gevestigd en ook de bloemenveiling in Aalsmeer vervult een belangrijke rol in de hub-functie van Schiphol. Bloemen die worden ingevoerd uit Afrika gaan na aankomst naar de bloemenveiling en vliegen dezelfde dag nog door naar de koper. Schiphol heeft deze hub-functie nodig, want de thuismarkt is beperkt. Door de hub-functie is Schiphol ook de derde luchthaven van Europa wat betreft vervoer van luchtvracht, na Parijs Charles de Gaulle en Frankfurt. Dit resulteert in het relatief grote belang dat Nederland heeft in de totale luchtvracht van de EU. In 2016 bedroeg het aandeel van Nederland 11,5%. Daarmee moet Nederland Duitsland (30,4%), Frankrijk (16,5%) en Verenigd Koninkrijk (16,4%) nog wel voor zich dulden. Dit is in onderstaande figuur te zien.

Schiphol presenteerde enkele weken geleden de Schiphol Gebruiksprognose 2018, die hier te lezen is. De beschouwingen van de ABN AMRO, waarvan hierboven het eerste deel gedeeld is, vindt u hier.


Publicatiedatum: 15-12-2017

 

 
 
tweet
 
delen

e-mail
   
afdrukken
 
abonneeren

 

Overig nieuws in deze sector:

19-6-2018 Vanaf 1 juli: tol op de Duitse Bundesstrassen
13-6-2018 Acht pallets binnen 25 minuten terugkoelen
13-6-2018 Drie nieuwe DAF's voor Transpa Emmen
7-6-2018 In de spiegel: Dick van Dooren
6-6-2018 Europarlement stopt valse concurrentie goedkope Oost-Europese trucker
8-5-2018 Van karrenduwer naar logistiek specialist
7-5-2018 Stokman in zijn nopjes met nieuwe webshop
2-5-2018 Zo biedt CAAC uitdagingen aan fijnmazig transport het hoofd
1-5-2018 Vanaf 1 mei CC karren verrekenen via Ai2
9-4-2018 Subsidies van de Vlaamse overheid voor ecologisch en veilig transport
6-4-2018 Europees logistiekonderzoek CORE afgerond
6-4-2018 "Geen Brexit deal zou nachtmerrie zijn voor Europese exporteurs"
3-4-2018 "Kenia bepaalt het tempo in de logistieke race"
30-3-2018 Van Veldhoven: tientallen miljoenen extra voor vergroening transport
29-3-2018 “Geconditioneerd transport is vaak klantspecifiek”
29-3-2018 Negentien New Generation Scania’s voor De Winter Logistics
23-3-2018 "In vijf jaar onze omzet verdubbeld"
21-3-2018 Twee nieuwe auto's voor Nover Logistics
21-3-2018 Grootste bloemenforwarder Schiphol verwacht nog meer groei
20-3-2018 Vloot pallettrucks Vreugdenhil met 25 procent uitgebreid

 

Een reactie plaatsen: (max. 500 tekens)




  E-mailadres tonen

   nieuwe code