Mededelingen

Vacaturesmeer »

Tweetende tuinders

Top-5 - gisteren

Top-5 - afgelopen week

Top-5 - afgelopen maand

Wisselkoersenmeer »

Weer & verkeer

Weersverwachting
Nederland
Meer weer in Nederland




Flor Andina verhoogt productie

Veel winst te behalen voor Colombiaanse hortensiakwekers

De hortensia is relatief nieuw in Colombia en het areaal is de afgelopen jaren flink gestegen. De sector is snel gegroeid, maar om de concurrentie voor te blijven is innovatie nodig. Flor Andina is bijvoorbeeld een van de eerste Colombiaanse bedrijven die hortensiaís begon te kweken en exporteren en ze geloven dat er nog meer uit hun grond kan worden gehaald. Flor Andina, dat bestaat uit 34 teeltlocaties en een areaal van 60 hectare aan hortensia's, begon vier jaar geleden eigen variŽteiten te ontwikkelen en werkt momenteel aan een nieuw kweeksysteem om de productie per vierkante meter te verhogen.


Carlos Sanchez, Diego Perdigon en Andres Escobar van Flor Andina tijdens de Proflora 2017 in Bogota, Colombia.

Hogere productie
"Het kweken van hortensia's in Colombia gaat vaak gepaard met ruimteverspilling,Ē weet Andres Escobar, internationale sales en marketingmanager van Flor Andina. "Dus om concurrerend te blijven was het nodig om de hortensiakweek te optimaliseren. Daarom besloot Pablo Hernadez, die het bedrijf in 1999 oprichtte, om een andere manier te vinden om deze bloemen te kweken, om een hogere productie per vierkante meter te behalen. En dat lukte met een groter aantal planten per vierkante meter en een ander kweeksysteem. ĒDit nieuwe systeem is gebaseerd op druppelirrigatie en een verhoogde plantdichtheid. We willen dit graag op al onze kwekerijen invoeren en verwachten dat het onze productiviteit met ongeveer 50% zal verhogen. Dit betekent ook lagere kosten, grotere marges en een winstgevendheid die ons in staat zal stellen te blijven investeren in nieuwe ontwikkelingen en nieuwe variŽteiten."


Verschillende variŽteiten 'rood-antieke' hortensia's.

Uitbreiding assortiment
In deze concurrerende markt is het belangrijk om op te vallen en ťťn manier om dit te doen is door verschillende variŽteiten aan te bieden. Daarom lanceerde Flor Andina vier jaar geleden een eigen veredelingsprogramma. Dit resulteert nu o.a. in een nieuwe lijn: de antieke hortensia's, waarbij gewone witte hortensia's in 'antieke' bloemen worden veranderd. Deze bloemen waren voorheen in de markt allen in grote maten verkrijgbaar. Flor Andina is erin geslaagd een techniek te ontwikkelen zodat ze nu antieke bloemen ook in een kleinere klasse aan klanten aan kunnen bieden, afhankelijk van de behoefte. 


Kweek van witte hortensia's.

Markten uitbreiden
Volgens Escobar heeft deze nieuwe klasse antieke hortensia's hen in staat gesteld hun marktaandeel in een van hun belangrijkste markten te vergroten; de Verenigde Staten. "Deze bloemen worden momenteel door onze klanten gebruikt in supermarkten, boeketten, evenementen, hoteldecoraties en nog veel meer, maar het is voor ons vooral een variŽteit die ons helpt een groter volume van onze bloemen te verkopen."

De VS is nu een van Flor Andinaís belangrijkste markten. Vroeger richtten ze zich op de lokale markt en werkten ze met bedrijven die boeketten aan de VS verkochten. Vanaf 2016 begonnen ze direct naar de VS en andere landen te exporteren. Dit deden ze volgens Escobar om twee belangrijke redenen. "De eerste reden is dat de boeketfabrikanten zelf hortensia's en andere producten begonnen te kweken om tegen lagere kosten in hun boeketten te gebruiken. Ten tweede hebben we de afgelopen vier jaar gezien dat de hortensiakweek over het algemeen is gestegen, deels door de devaluatie van de Colombiaanse peso ten opzichte van de Amerikaanse dollar, wat een overaanbod creŽerde tegen lagere prijzen."

De VS is nog steeds Flor Andinaís belangrijkste markt, maar ze hebben vorig jaar uitgebreid en exporteren momenteel hun bloemen ook naar Canada, Honduras, Panama, Chili, Qatar, China, Japan, het Verenigd Koninkrijk, Nederland, Rusland en Korea.


Naoogstruimte.

Asocolflores
Flor Andina vindt niet alleen voor het eigen bedrijf manieren om uit te breiden in hun huidige markten, maar doet dit ook voor de hele sector, omdat ze lid zijn van de Colombiaanse bloemenkwekersvereniging Asocioflores. De marketingcommissie hiervan richt zich specifiek op het verkennen van en uitbreiden in bestaande markten. "Daarnaast investeren we bij Asocolflores ook in manieren om de sector in het algemeen uit te breiden en gaan we naar verschillende internationale beurzen waar we onze producten tonen, nieuwe klanten ontmoeten en deel uitmaken van de Colombiaanse beweging die onze bloemen naar verschillende bestemmingen brengt."

Voor meer informatie
Flor Andina
Andres Escobar
Email: ciflorandinasa@hotmail.com
www.florandina.com

Publicatiedatum: 21-11-2017

 

 
 
tweet
 
delen

e-mail
   
afdrukken
 
abonneeren

 

Overig nieuws in deze sector:

16-1-2018 "Als de lente komt dan stuur ik jou tulpen uit Loppersum"
15-1-2018 "Ik houd van buiten zijn, zelfs bij storm, wind en hagel"
15-1-2018 Lens Roses scoort met drie nieuwe rozen
15-1-2018 'Stoppen? Niets is mooier dan dit'
15-1-2018 "Een stoer statement maken met Dracaena"
12-1-2018 Decorum reikt prijzen uit aan beste Decorum kwekers & kopers
12-1-2018 Van Son & Koot installeert IS Agriwaresoftware
12-1-2018 Fotoreportage RFH Winter Fair
12-1-2018 ĎMeet & Greetí Bloomingdale Roses woensdag 17 januari a.s.
12-1-2018 Kweken op de daken in Marseille
11-1-2018 Niels Kreuk op De Stip
11-1-2018 Kijkje op de RFH Winter Fair
11-1-2018 Oud-teler moet oud-werknemers vakantiedagen nabetalen
10-1-2018 "Je moet van alle markten iets weten"
10-1-2018 Chrysanten telen zonder chemie
10-1-2018 Van Schie Potlelies enthousiast over Magny Cours
9-1-2018 "Altijd voor zoveel mogelijk kleur in de bossen"
8-1-2018 Ethiopische hypericum teler past zich aan aan veranderend klimaat
8-1-2018 De kas in met... Lennard van der Weijden
8-1-2018 Hyacintenkwekers en dertien ziekenhuizen in actie voor jongvolwassenen met kanker

 

Een reactie plaatsen: (max. 500 tekens)




  E-mailadres tonen

   nieuwe code