Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

Acht internationale start-ups geselecteerd door Let it Grow Entrepreneurs

Na een succesvolle eerste editie in 2016 gaat het incubatieprogramma van Let it Grow voor de tweede keer van start op 31 oktober. Acht innovatieve start-ups zijn geselecteerd door een deskundige jury voor deelname aan het programma. Let it Grow is de eerste incubator ter wereld, gericht op bloemen en planten.

Dit voorjaar schreef Let it Grow een ‘open innovation call’ uit voor ondernemers met groene innovatieve concepten die mee konden dingen naar deelname aan hun succesvolle incubatieprogramma. Dat bleek wederom een succes: Er volgden 69 inzendingen uit 15 verschillende landen. Een gerenommeerde jury heeft 8 veelbelovende start-ups geselecteerd die vanaf eind oktober starten met het programma. Alle start-ups hebben positieve invloed op het stadsleven door het inzetten van bloemen en/of planten. Van de acht deelnemers zijn er vier afkomstig uit Nederland, de andere start-ups komen uit Amerika, Engeland, Denemarken en Duitsland.



“Het is waanzinnig om te zien hoeveel ondernemers op innovatieve wijze bezig zijn met bloemen en planten, om de wereld een stuk gelukkiger en gezonder te maken! En dat veel ondernemers uit het buitenland graag naar ons land komen voor ons netwerk en expertise. Dat zegt iets over Nederland als wereldleider in de sierteeltsector." – Silke Tijkotte, founder Let it Grow.

Incubatieprogramma
Gedurende het programma dat vijf maanden duurt, zullen alle ondernemers intensief begeleid worden aan de hand van een op maat gemaakt coachingsprogramma. De start-ups gaan toewerken naar de demo day in vorm van het zgn ‘Let it Grow Festival’; een eigen festival waar de start-ups naast een professioneel netwerk en investeerders, ook duizenden consumenten zullen treffen.

“De eerste weken zijn intensief voor de geselecteerde teams; vol met training en mentorship. In die periode vindt ook de Royal FloraHolland Trade Fair plaats, ’s werelds grootste internationale beurs op het gebied van de sierteeltsector, waar de start-ups hun concepten zullen gaan pitchen. Wij hebben er ontzettend veel zin in en hebben ook dit jaar hoge verwachtingen van alle deelnemende start-ups” – Irene Rompa, Lead Let it Grow Entrepreneurs.

Deelnemers 2016
De verschillende start-ups die vorig jaar mochten deelnemen aan het incubatieprogramma zijn grote stappen aan het maken op het gebied van positieve invloed op het stadsleven met bloemen en/of planten:
  • Living Light, de start-up die als eerste ter wereld een lamp heeft ontwikkeld die zijn energie haalt uit de plant zelf, won de ‘Border Sessions Award’ en is dit jaar genomineerd voor ‘Dutch Design Award’. Oprichter Ermi van Oers is komende maand één van de sprekers van TEDxAmsterdam. In opdracht van de gemeente Rotterdam ontwikkelt Living Light een stadstuin waarbij de energie en verlichting uit de planten zelf komt.
  • Sprinklr heeft vorige week met nauwe betrokkenheid van Let it Grow €150.000 opgehaald bij een investeringsronde.
  • ConnectedGreen won de ‘Beste Idee Plantarium 2017 Award’ en dingt mee naar een plek in de finale van de Accenture Innovation Awards.
Geselecteerde start-ups:
Bloombox Club (UK)
Bloombox Club biedt abonnementen aan voor zowel binnen- als buiten planten, zodat iedereen kan genieten van de natuur, ongeacht de woonsituatie. Bloombox Club vergemakkelijkt het kopen van planten en gelooft dat planten het welzijn van de mens bevorderen.

Clorofille (Denemarken)
Clorofille is ervan overtuigd dat groen overal kan bloeien, ook in de stad! Daarom ontwikkelt het urban do-it-yourself landbouw kits. Door planten te kweken kun je met Clorofille zelf zeep, drankjes of eetbare bloemen laten groeien. Clorofille organiseert daarnaast workshops om snoep van bloemen of muziekinstrumenten met planten te leren maken. Naast de esthetische kant van planten en bloemen, benadrukt Clorofille de positieve gevolgen van het wonen in een groene omgeving.

Overlap (US)
Overlap is een early stage plant- en tech-bedrijf dat kunstmatige intelligentie- tools ontwikkelt om industriële problemen op te lossen. Met hun app kan je van iedere willekeurige plant een foto maken die de plant identificeert, waarna je meteen de mogelijkheid krijgt om deze thuisbezorgd te krijgen. - simply snap, identify, and purchase.

BloemenStorm (NL)
BloemenStorm levert abonnementen op bloembakken aan instellingen en bedrijven, ontstaan uit de reststromen van de bloembollenteelt. Zij worden telkens vervangen zodat continu bloeiende bloemen worden gegarandeerd. Hiermee helpt de start-up een einde te maken aan de verspilling van bloembollen.

Blumixx (Duitsland)
Blumixx biedt de meest makkelijke groene oplossing voor in de stad. De op maat gemaakte Blumixx-Bag is een kant en klaar planten abonnement. De bloeiende planten worden in een biologisch-net thuisbezorgd. Het past in iedere bloembak, is op elke plek te gebruiken, en in elke gewenste kleur verkrijgbaar.

The Flower Family (NL)
The Flower Family is een online bloemenservice met een kloppend hart. Via de gebruiksvriendelijke app kun je verse betaalbare bloemen bestellen. De bloemen komen rechtstreeks van de eerlijke kwekers waarna ze door mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt samengesteld worden.

Bloesembar (NL)
Bloesembar creëert dranken van wilde en geurende bloemen, aromatische kruiden, vruchten, zaden en bladeren, die in zowel de stedelijke als de landelijke, ongecultiveerde omgeving met de hand geplukt worden.

Mama Botanica (NL)
Mama Botanica inspireert haar publiek via social media meer te doen met groen. Ze deelt kennis over plantenverzorging en geven online én offline workshops. Zo zorgt Mama Botanica voor een nieuwe generatie groene vingers.

Klik hier voor meer informatie over de winkel.


Publicatiedatum: