Mededelingen

Vacaturesmeer »

Tweetende tuinders

Top-5 - gisteren

Top-5 - afgelopen week

Top-5 - afgelopen maand

Wisselkoersenmeer »

Weer & verkeer

Weersverwachting
Nederland
Meer weer in Nederland




Albert Heijn geeft onderwijs in Afrika

AH Foundation breidt uit naar Zuid-Amerika

Duizenden kinderen en volwassenen in Afrika krijgen via Albert Heijn onderwijs. Dit is een van de resultaten van de Albert Heijn Foundation die vandaag 10 jaar bestaat. Met deze Foundation, waarin Albert Heijn samenwerkt met ontwikkelingsorganisatie ICCO, worden programma’s ontwikkeld voor medewerkers van leveranciers in Afrika op het gebied van scholing, huisvesting en gezondheidszorg. Komend jaar breidt de AH Foundation uit naar Zuid-Amerika.


Klik hier voor groot

Meer dan 30.000 kinderen en volwassenen in tien Afrikaanse landen hebben de afgelopen tien jaar via Albert Heijn onderwijs genoten. Samen met leveranciers werd geïnvesteerd in nieuwe scholen, resourcecenters en (bij)lesprogramma’s. Zo werden bijvoorbeeld door de verkoop van verse fruitsalades uit Ghana 29 scholen in dit land gebouwd of verbeterd.

Dit is een van de activiteiten van de AH Foundation waarmee Albert Heijn samen met leveranciers uit Afrika investeert in de lokale gemeenschap. Dat blijkt niet alleen goed voor de medewerkers van leveranciers en hun gezinnen, maar ook voor klanten van Albert Heijn. Door de hechte samenwerking die vaak al jaren bestaat, kunnen zij erop vertrouwen dat er altijd lekkere en kwalitatief hoogwaardige groenten, fruit en bloemen uit Afrika in het schap liggen.

Die intensieve band bleek vorig jaar, toen een tekort ontstond aan citrus uit Afrika. De Afrikaanse producenten bleven leveren. Hun goede relatie met Albert Heijn koesterden ze. Naast citrus haalt Albert Heijn avocado’s, druiven, haricots verts en tropisch fruit uit Kenia, Ghana, Zambia, Zimbabwe, Madagaskar, Zuid- Afrika, Marokko, Egypte, Senegal en Tanzania.

"Groenten, fruit en bloemen kopen we over de hele wereld in. Zo dichtbij als het kan en verder weg als dat nodig is. Afrika is één van de continenten waar we veel producten vandaan halen. Daar geldt dat hoe meer onze leveranciers aan Albert Heijn verkopen, hoe meer geld beschikbaar komt voor sociale projecten voor medewerkers en hun lokale gemeenschap", vertelt Foundation-initiator Gé Happe, inkoper groenten en fruit bij Albert Heijn. Een percentage van iedere uit Afrika ingekochte partij gaat naar de AH Foundation, bestemd voor huisvesting en onderwijskundige en medische projecten voor de lokale gemeenschap van de medewerkers van die leverancier. De leverancier draagt ook bij, maar minder. De verhouding is op dit moment twintig tegen tachtig procent.

Het merendeel van de dertig Albert Heijn leveranciers uit Afrika doet mee met de AH Foundation. Het gezamenlijke bedrag dat de Foundation daardoor nu beheert bedraagt 2 miljoen euro per jaar.

Wim Hart, CFO ICCO: “De samenwerking met Albert Heijn stond 10 jaar geleden in onze kring ter discussie: een ontwikkelingsorganisatie die samenwerkt met het bedrijfsleven. We zijn echter met elkaar de uitdaging aangegaan in onze strijd tegen armoede. Er is nog veel werk aan de winkel, maar de samenwerking is succesvol gebleken voor de lokale Afrikaanse bevolking, ICCO en Albert Heijn”.

bron: Albert Heijn

Publicatiedatum: 29-9-2017

 

 
 
tweet
 
delen

e-mail
   
afdrukken
 
abonneeren

 

Overig nieuws in deze sector:

18-10-2017 Internationaal bekende arrangeurs komen vertellen over kersttrends
18-10-2017 VK: Plantenkwekerij en tuincentrum The Arium geopend
25-9-2017 Student Lindy Zijpveld wint voorronde VBW Flowercup in Venlo
20-9-2017 China's online bloemenmarkt in 2017: een analyse
8-9-2017 Bloemenwinkel te koop voor € 1,-
6-9-2017 Kijkje op de Poolse Groothandelsmarkt
22-8-2017 Jaarlijkse najaarsevent Pyramide Floral Shopping Center
11-8-2017 Europa’s grootste Outdoor Living Mall een jaar na verwoestende brand
5-7-2017 Bloomon: "Verlies overkomt ons niet, het is een keuze"
3-7-2017 Bloemist en kweker verbroederen op Facebook
29-6-2017 Verhoging minimumloon flinke kostenpost voor bloemisten
28-6-2017 Thermoflor bouwt Intratuin van 8.138 m2 in Deventer
23-6-2017 VBW zet in op bewust ondernemerschap en rendementsverbetering bij bloemisten
19-6-2017 Nieuwe plannen voor twee Bredase tuincentra
30-5-2017 Maar vijf 'Eerlijke Bloemisten' in Den Haag
29-5-2017 Overdadige strekking op winkelvloer te lijf
24-5-2017 "Schuin afsnijden verleden tijd"
23-5-2017 Online tuinbranche groeit en bloeit
12-5-2017 Kampense bloemenman al 70 jaar in het vak
8-5-2017 Verbinding zoeken tussen kweker en bloemist

 

Een reactie plaatsen: (max. 500 tekens)




  E-mailadres tonen

   nieuwe code