Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
orkaan, vulkaan, pilotenstaking

Driedubbel pech voor bloemenimport VS

Wat hebben een orkaan, een vulkaan en een groep piloten overeen? Ze schoppen het complete Zuid-Amerikaanse cargo-vliegverkeer door de war. De sierteelt is nauwelijks bekomen van de orkaan Irma of een rommelende vulkaan in Ecuador en een pilotenstaking in Colombia zetten de sector wederom onder druk. Gevolg is dat niet alle product vanuit Zuid-Amerika zijn weg vindt naar Miami.

Op zondag 10 september trok de orkaan Irma over Florida. Volgens de Vicepresident van de Association of Floral Importers of Florida, Christine Boldt, waren de meeste bedrijven de dinsdag daarop alweer in vol bedrijf. Wat de handel tegenhield, waren de vliegtuigen, die het vliegschema niet opnieuw opgestart kregen en bovendien te maken hadden met opgelopen brandstofprijzen.

Deels werd het reguliere verkeer gehinderd door een verminderd vrachtvervoer van noord naar zuid. Ook werden cargovliegtuigen door het Federal Emergency Management Agency (FEMA) gecharterd voor noodhulp aan Puerto Rico. “Vliegtuigmaatschappijen verdienen aan retourvluchten. Gaan er bloemen naar Miami, dan moet er iets anders mee terug. Is dat niet het geval, dan laten ze de vliegtuigen liever aan de grond staan”, verduidelijkt Boldt. Momenteel is de situatie verbeterd maar zelfs nu, twee weken na de ramp, worden er nog altijd niet genoeg vluchten uitgevoerd.

Vulkaan
De vulkaan El Reventador ligt in de oostelijke Andes van Ecuador. Sinds juli registreren vulkanisten activiteit en de mogelijkheid van een uitbarsting hebben enkele forwarders doen besluiten hun vluchten op Quito te cancelen. “Ik heb me laten vertellen dat UPS voor de rest van deze week geen vluchten uitvoert totdat meer duidelijk is over de vulkanische activiteiten. Dit doen zij omdat bij een uitbarsting as in de motoren kan komen, hetgeen voor gevaarlijke situaties kan zorgen”, aldus Boldt.

“Reventador is constant actief, maar het betreft slechts lichte, interne explosies”, quote Alejandro Jarrín van Negrete Star Roses data van een plaatselijk onderzoeksinstituut. Op grond van eigen waarneming kan ook Juan Francisci Pozo, manager bij Expoflores, dat bevestigen. Deze laatste is precies aan de andere kant van de vulkaan gelegen. Mocht hij uitbarsten, dan heeft waarschijnlijk een van deze twee kwekers (en niet alleen 1 van de 2!) pas echt een probleem. Afhankelijk van de windrichting, kan immers alles onder een laag as terechtkomen.

Staking
En dan nog die staking. Voor de tweede week op rij hebben piloten van maatschappij Avianca het werk neergelegd. Deze maatschappij is de grootste maatschappij als het gaat om vervoer van personen, maar in cargo zijn zij slechts één van de partijen. Daarom ook dat er wisselende, enigszins tegenstrijdige berichten komen over de consequenties: de ene kweker ondervindt hinder, de ander geeft aan er niets van te merken.