Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

China's online bloemenmarkt in 2017: een analyse

De online handel in bloemen en planten heeft de laatste vijf jaren een grote groei doorgemaakt. Potplanten, kleine planten, zaden en creatieve plantproducten zijn ook hard bezig om een deel van de online markt te veroveren en de verkoop van deze producten stijgt dan ook ieder jaar. 
 
Dankzij de data van China's zogenoemde "e-commerce" pionier de Alibaba Group is het duidelijk dat onder online bloemenwinkels het bouwen van een merknaam een prioriteit is. Voor consumenten is de kwaliteit van de producten en de snelheid waarmee deze geleverd worden het belangrijkste. Voor verkopers liggen de hoogste kosten echter bij de marketing en de exploitatie van de online shop. 
 
Marktuitbreiding & het effect van merknamen 
Het aantal online bloemenwinkels in China is in 2016 met 39,07% gestegen ten opzichte van het jaar ervoor. De online verkoop van vazen en potten steeg in 2016 met 59,35%, tuingereedschappen met 53,47% en bloemen en potplanten met 49,66% ten opzichte van 2015. 
 
Deze groei wordt toegeschreven aan de populariteit en promotie door Wechat, beroemdheden die online promotie maken op social media en tuinexperts. Daarnaast dragen activiteiten als 618, "double eleven" (oftewel 11 november), poly cost (juhuasuan.com) en andere promotiedagen bij aan het werven van nieuwe consumenten.

Hogere klantverwachtingen & lage prijzen concurrentie
Consumenten stellen hogere eisen aan producen en leggen de focus op merk, kwaliteit, ervaring en design. Door deze klantverwachtingen wordt de bloemenindustrie steeds meer gezien als sector waar 'mooi' centraal staat.

Wat de online bloemenmarkt betreft zijn lage prijzen de belangrijkste marketingstrategie. Klanten willen natuurlijk het liefst een relatief goedkoop product van goede kwaliteit kopen. De gemiddelde Chinese consument besteedt de laatste jaren dan ook 99 yuan (€12,49) online aan bloemen. 
 
Hot items & seizoen fluctuatie 
Voor planten geldt dat tuinplanten als de roos en de clematis zeer gewild zijn, net als potplanten als vetplanten, de Campanula en geraniums. Statisch gezien groeide het aantal vetplanten dat online verkocht werd in Taobao met 59,11%, terwijl de verkoop van bloemen met 50,15% steeg. 
 
Niettemin, omdat de meeste bloemen uit landen in het noordelijk halfrond werden gekocht, waren de prijzen in de zomer het laagst. In deze tijd ligt de productie in deze landen het hoogst. Tijdens de winter, wanneer de productie laag is, zijn de prijzen het hoogst. 
 
Bron: China Flower & Gardening News http://www.china-flower.com/hhb/
Translated and Published by: Flower Expo China organizing committee

Voor meer informatie:
www.flowerexpochina.com
Publicatiedatum: