Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

Aanpassing gas-remfunctie buisrailwagens

Het overgrote deel van de buisrailwagens in de glastuinbouw werd tot voor kort in de praktijk vooral in de remfunctie gebruikt. De wagen gaat dan automatisch rijden zodra de rem eraf gehaald wordt. Begin 2016 zijn vanuit de Inspectie SZW de buisrailfabrikanten verplicht de gas/remfunctie van buisrailwagens aan te passen omwille van de veiligheid.



De grondslag hiervoor is in de wetgeving vastgelegd in de Machinerichtlijn waar in staat: Bij machines die werken in automatische modus mag het in werking stellen, het opnieuw in werking stellen na een stilstand of het wijzigen van de bedrijfsomstandigheden, zonder ingreep kunnen plaatsvinden als dit geen gevaarlijke situatie oplevert.

Voor de meeste buisrailwagens is door de Inspectie SZW geconstateerd dat de toepassing voor automatisch rijden, de zogenaamde gas-rem functie, tot ongevallen heeft geleid. De Inspectie SZW heeft de fabrikanten opgelegd voorzorgsmaatregelen te nemen om deze situatie weg te nemen. De kwekers zijn door de buisrailfabrikanten schriftelijk geïnformeerd hoe dit aan te passen. Na deze aanpassing zullen de wagens alleen nog met behulp van de voetschakelaar bediend kunnen worden. Automatisch rijden is niet meer mogelijk.

Negatieve gevolgen
Vanuit de praktijk geven kwekers aan dat de situatie na aanpassing negatieve gevolgen heeft voor de lichamelijke belasting van medewerkers. Binnen de huidige situatie worden medewerkers gedwongen continu de voetschakelaar ingedrukt te houden waardoor sprake is van een statische belasting gedurende de gehele werkdag. Inmiddels zijn er ook al mensen door deze klachten uitgevallen. De signalen die de ondernemers hebben afgegeven zijn voor LTO Glaskracht aanleiding geweest de buisrailfabrikanten aan te schrijven en contact te leggen met de Inspectie SZW.

Oplossingen onderzocht
Eén van de buisrailfabrikanten is eind 2016 door LTO Glaskracht Nederland en Stigas benaderd om in overleg te kijken naar oplossingen. Dit verzoek heeft niet tot actie geleid. LTO Glaskracht heeft de Inspectie SZW aangegeven dat zij meer activiteit van de buisrailfabrikanten vraagt. Na emailwisseling is er daarom onlangs wederom overleg geweest met een van de fabrikanten om te kijken naar oplossingen. Dit heeft in juli 2017 geleid tot overleg tussen Stigas en hoofd R&D van genoemd bedrijf ten aanzien van afstemmen kennis van Machinerichtlijn. Alle buisrailfabrikanten en Stigas zijn door Inspectie SZW Markttoezicht op Productveiligheid uitgenodigd in het kader van naleving van het Warenwetbesluit machines.

LTO Glaskracht is voornemens bij de Inspectie SZW en/of het Ministerie van SZW een gedoogsituatie proberen te bewerkstelligen tot het moment dat er een oplossing is. De gedoogsituatie zou inhouden dat er gewerkt zou mogen worden onder de oude toepassingsmogelijkheid van de gas-remfunctie. Het kan namelijk toch niet zo zijn dat er verzuim ontstaat terwijl de oorspronkelijke situatie bij ons weten niet tot problemen heeft geleid. Dit laatste vragen we uiteraard nog bij de Inspectie SZW na.

Bron: LTO Glaskracht Nederland (Peter Loef)
Publicatiedatum: