Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Eviek van der Arend, Westlandse Plantenkwekerij, over RFH

"Coöperatie is een middel en geen doel op zich"

Eviek van der Arend is mede-eigenaar van opkweekbedrijf Westlandse Plantenkwekerij (WPK) in Made (Brabant) en ‘s-Gravenzande. Eviek geeft, op de website van Royal FloraHolland, haar visie op de coöperatie. “Een coöperatie is een middel en geen doel op zich."

Eviek bekijkt de wereld met een kritische blik en neemt geen blad voor de mond. Ze was adviseur tuinbouw bij Rabobank Westland en kent de tuinderswereld van binnenuit. De teloorgang van The Greenery heeft ze van dichtbij meegemaakt. Wat vindt zij van de coöperatie anno 2017 en de groei die hier plaatsvindt? "Een coöperatie blijft altijd een middel, en is geen doel op zich. Er ligt nu te veel nadruk op de 'club voor iedereen'."

Saamhorigheid brokkelt af
Eviek benadrukt dat Royal FloraHolland ontstaan is vanuit samenwerking. "Samen sterk was de motivatie van kwekers om zich te verenigen op het gebied van de markt en inkoop. Zaken samen oppakken die je niet alleen kon doen. Er was een grote saamhorigheid en alle leden hadden nog vergelijkbare bedrijven."

In de loop van de tijd is deze saamhorigheid afgebrokkeld, meent Eviek. Met als gevolg dat kwekers het belang van de coöperatie minder inzien. "De wereld is enorm veranderd. Een coöperatie kan ook beknellend werken. Je wilt niet per se bij een club horen. Tuinders kunnen inmiddels ook veel zelf regelen en hebben de veiling daar niet altijd bij nodig."

Wat Eviek signaleert onder collega's is dat de grote zich niet meer thuis voelen en andere kansen zien. En de kleine kwekers zien juist vaak bedreigingen, waardoor zij zich op die manier ook minder thuis voelen bij de coöperatie.

Naar iedereen luisteren
Wat Royal FloraHolland erg goed doet, vindt Eviek, is alles faciliteren voor de klant. En wat moet Royal FloraHolland anders doen? "Harder met de vuist op tafel slaan en duidelijke beslissingen nemen. Als het gaat om de strategie 2020 bijvoorbeeld. De externe acties die hieruit voortvloeien voor onze klanten mogen meer worden gecommuniceerd. Nu wordt er echt naar iedereen geluisterd, maar daardoor herkent bijna niemand zich in het profiel dat eruit komt."

Bij je passen

Eviek suggereert dat doelgroepenbeleid een idee zou kunnen zijn om de betrokkenheid van leden te vergroten in de toekomst. "Dan creëer je wellicht een coöperatie waar je bij wilt horen omdat het bij je past. Royal FloraHolland moet een bedrijf zijn waar je graag bij wilt horen en waar je als lid de voordelen van inziet. Het is net als met voetbal. Al krijg ik al tien jaar een seizoenskaart van Ajax, dat zal mij als echte Feyenoorder niet overhalen om van club te wisselen. Gevoel is vaak een onbewuste factor."

bron: Royal FloraHolland
Publicatiedatum: