Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
advies voor tuincentra van Garden Connect

Het gaat om de koffie, het toilet en de parkeerplaats, sukkel!

Vind je je eigen koffie lekker? En ga je naar hetzelfde toilet als je klanten? En waar parkeer jij je auto eigenlijk? Drie vragen die misschien een beetje raar lijken, maar om online aandacht te trekken werkt niets zo goed als een rare openingszin. Maar er zit ook een kern van waarheid in: goede koffie, een schoon toilet en je parkeerplaats zeggen veel over jouw tuincentrum.

Koffie
Ruim een jaar geleden was ik op bezoek bij een tuincentrum in Nederland. Een grote, bekende jongen maar ik noem natuurlijk geen naam. Ik had met de eigenaar afgesproken maar moest even wachten op hem. Dat deed ik in zijn koffiecorner en na een paar minuten verscheen hij. Als gebruikelijk vroeg hij of ik koffie wilde hebben en ja, dat wilde ik natuurlijk. Zijn letterlijke reactie: “Dan gaan we even naar kantoor want de koffie hier is niet lekker”. Ik voelde me vereerd dat ik lekkere koffie ging krijgen, maar daarnaast vond deze eigenaar het blijkbaar geen probleem om klanten vieze koffie te geven. Raar, want dat zijn degene die zijn huis, eten en salaris betalen.



Gastvrijheid begint met een glimlach, iemand gedag zeggen én goede koffie voor je bezoekers. Zelfs als het klanten zijn!

Toilet
Ik heb al veel rare verhalen gehoord over toiletten in tuincentra. Bij drie winkels heb ik vernomen dat de ontlasting niet altijd op de plek terecht is gekomen waar je het zou verwachten. Maar je kan van je toilet ook een klantentrekker maken!

In de VS heeft de tuinbranche vereniging GCA al een aantal jaar een verkiezing voor het “Toilet van het Jaar”. Het tuincentrum met het mooiste, leukste toilet wint de prijs. Hieronder een paar winnaars van de afgelopen jaren:



Het is een prijs met een knipoog, maar wees eens eerlijk: ga jij naar hetzelfde toilet als je klanten? Gastvrijheid betekent óók dat je een schoon toilet hebt en met een beetje moeite kan je er zelfs wat leuks van maken, zoals je hierboven ziet!

Overigens zie ik ook steeds meer tuincentra die ruimtes hebben voor ouders om baby’s te verschonen: slim!

Parkeerplaats
In de UK is het inmiddels gemeengoed: de parkeerplaats voor ouderen en gezinnen. Brede vakken vooraan bij de parkeerplaats, herkenbaar door een plaatje van een gezin:



Ik ken een tuincentrum in het zuiden van het land waar de eigenaar het liefst zijn eigen auto dicht bij de ingang wil hebben. Wellicht om te pronken want het is een mooie auto, maar ook hiervoor geldt dat de klant op 1 zou moeten staan en niet je eigen gemak.

Moraal van het verhaal
Maar waarom begin ik, als eigenaar van online marketing bureau Garden Connect, nu over koffie, toiletten en parkeerplaatsen?

Simpel. Als een gezin met tweeverdieners iets wil kopen zijn er twee keuzes: jouw winkel of een webshop. Als jij vieze koffie durft te geven, een goor toilet hebt waar je zelf niet eens naar toe durft te gaan en ze met drie zakken potgrond, een moestuinbak en winkelwagen vol planten de hele parkeerplaats over laat sleuren dan is de keuze snel gemaakt.

Omgedraaid: heb jij lekkere, versie koffie, een schoon toilet én kunnen ze naast de ingang parkeren dan wordt het een stuk leuker om op bezoek te komen bij je. Je kunt het internet niet verslaan in prijs of aanbod. Je kunt het wel verslaan op heel veel andere punten dus zorg ervoor dat die tip-top in orde zijn!

Bovenstaande tekst is een blog artikel geschreven van, voor en door Garden Connect.
Publicatiedatum: