PostNL biedt webwinkels bloemen- en plantenservice
Kans voor webwinkels
In Europa wordt jaarlijks voor 30 tot 35 miljard euro aan bloemen en planten gekocht. Het online aandeel hiervan is laag, in de meeste landen rond de twee tot vier procent. Naar verwachting gaat dit de komende jaren flink stijgen. Op dit moment zijn er nog weinig webwinkels die bloemen en planten aanbieden in combinatie met het bestaande assortiment.
PostNL maakt het Flora@Home platform gratis beschikbaar. Voor de webwinkel zijn hierdoor geen grote investeringen nodig om de bloemen en planten aan het assortiment toe te voegen. Deze hoeft slechts een API-koppeling toe te voegen aan zijn IT-systeem om de verbinding tussen de kweker en de webwinkel te leggen.
Logistiek proces
Wanneer een bestelling wordt gedaan in de webwinkel, gaat deze naar de kweker. De kweker maakt de bestelling klaar en zorgt ervoor dat de bloemen en planten bij PostNL in Aalsmeer terecht komen waar PostNL de bestelling verpakt voor vervoer naar binnen- en buitenland.
In eerste instantie is het platform van Flora@Home alleen voor webwinkels in de Benelux beschikbaar. Webwinkels kunnen vanuit de Benelux wel bloemen en planten aanbieden in verschillende andere Europese landen.
Het platform is vanaf eind juni beschikbaar. Op de website kunnen webwinkels zich alvast inschrijven.