Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Het Nieuwe Telen naar Het Nieuwe Ondernemen 4/5

"Plant is middel om een doel te bereiken"

In vijf publicaties neemt Frans-Peter Dechering de Nederlandse glastuinbouw mee van Het Nieuwe Telen naar Het Nieuwe Ondernemen. Vandaag deel vier: de plant. Patrick Dankers, Hein Jasperse en Kevin de Kok (Priva) bespreken het teeltproces.

Onderscheiden in de markt
"Uiteindelijk staan op ieder bedrijf de planten en het teeltproces centraal. De combinatie van kennis, ervaring en groene vingers maakt de tuinder uniek. Hij is in staat om de plant dusdanig te laten groeien dat er een product van grote sierwaarde, goede smaak en kwaliteit ontstaat, waarmee het bedrijf zich kan onderscheiden in de markt", constateren Patrick Dankers, Hein Jasperse en Kevin de Kok (Priva) in het vierde deel van Het Nieuwe Telen naar Het Nieuwe Ondernemen. "De traditionele teler heeft een bedrijfsstrategie ontwikkeld waarbij de prestaties van de plant leidend zijn voor de bedrijfsvoering."

Het Nieuwe Ondernemen denkt andersom. "De ondernemer moet vooral een bedrijfsstrategie ontwikkelen waarbij de markt leidend is en de plant een middel is om een doel te bereiken."

Richting
Plant- en productiesturing krijgt hierdoor een nieuwe richting. "Van optimale groei naar een combinatie van factoren die het bedrijf succesvol maken. Dat is bijvoorbeeld oogsten op een moment dat de markt om product vraagt en groei realiseren met gebruik van minder energie, water of arbeid. Vanuit dat perspectief krijgt HNT een nieuwe dimensie."

In het vierde deel van Het Nieuwe Ondernemen wordt dieper ingegaan op deze manier van telen. Met de plantkundige en technsiche kennis van Patrick, Hein en Kevin wordt gekeken of het doel van de ondernemer klopt bij de markt die hij bedient.

Lees hier deel 4 van Het Nieuwe Telen naar Het Nieuwe Ondernemen: de plant.

Voor meer informatie:
Frans-Peter Dechering
fp@dechering.org
+31 624 431639
www.linkedin.com/in/franspeterdechering/

Reageren is welkom natuurlijk.


Met ervaring bij Priva, Amsterdam RAI, de Greentech Amsterdam en bedrijven als Schoneveld Breeding en Rotterdam Ahoy kent Frans-Peter het belang van het evenwicht tussen duurzaam produceren en succesvol ondernemen. Dat heeft hij samen met enkele coauteurs uitgewerkt in vijf publicaties als aanzet om gezamenlijk met de sector te komen tot een visie op Het Nieuwe Ondernemen. Deze publiceren we de komende weken op Groentennieuws en BPnieuws.

Deel 1: Introductie
Deel 2: Het bedrijf
Deel 3: De Middelen