Van Het Nieuwe Telen naar Het Nieuwe Ondernemen
Efficiƫntie
"Als je de energieverbruik cijfers analyseert, dan zie je dat de CO2 footprint van de glastuinbouw helemaal niet is verbeterd. Wat is de bijdrage van Het Nieuwe Telen op het gebied van duurzaamheid, hoe kan de marktpositie versterkt worden en wat zijn succesvolle business modellen?" Dat vraagt Frans-Peter Dechering zich af. Als marketing&sales professional richt hij zich op strategische projecten bij grote tuinbouwbedrijven, toeleveranciers en veredelaars en hij ziet dat ondernemers in de glastuinbouw eigenlijk vaak voortborduren op succesfactoren uit het verleden.
Eerst markt, dan produceren
"Telers leggen de focus op product, maar minder op afzet. Zij zijn sterk gericht op efficiency, dus productie verhogen en kosten besparen. Het proces om eerst een markt te vinden en daarna de productiemethode in te richten komt in Nederland nog maar beperkt op gang", ziet hij. Volgens hem is Het Nieuwe Telen zeker belangrijk, maar is dit een onderdeel van een bredere vorm van succesvol ondernemen: Het Nieuwe Ondernemen. "Een vervolgstap."
Evenwicht
Met ervaring bij Priva, Amsterdam RAI, de Greentech Amsterdam en bedrijven als Schoneveld Breeding en Rotterdam Ahoy kent Frans-Peter het belang van het evenwicht tussen duurzaam produceren en succesvol ondernemen. Dat heeft hij samen met enkele coauteurs uitgewerkt in vijf publicaties als aanzet om gezamenlijk met de sector te komen tot een visie op Het Nieuwe Ondernemen. Deze publiceren we de komende weken op Groentennieuws en BPnieuws.
Lees hier de introductie: Van Het Nieuwe Telen naar Het nieuwe Ondernemen
Voor meer informatie:
Frans-Peter Dechering
fp@dechering.org
+31 624 431639
www.linkedin.com/in/franspeterdechering/
Reageren is welkom natuurlijk.