Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

Europese consumptie van bloemen en kamerplanten stijgt

De consumptie in Europa van bloemen en kamerplanten steeg in 2016 met 1,0% naar 35,9 miljard Euro. Met name de Oost-Europese landen stegen sterk*.

Litouwen laat de meest sterke groei zien, maar ook landen als Letland, Roemenië, Bulgarije en Estland groeien fors. Andere landen die een positieve groei laten zien zijn Turkije, Malta, Polen. Ons buur- en kernland Duitsland noteerde dit jaar een groei van 5,5%. Verder zien we Zweden en Ierland in 2016 terug als groeilanden.


Royal Floraholland Europese Consumptie Landkaart

Groei consumptie bloemen en kamerplanten

Als gevolg van een moeilijke economische situatie zien we negatieve uitschieters in Griekenland, waar de consumptie met zo'n 16% daalde. Ook in Rusland, met een slecht presterende roebel, werden bijna 13% minder bloemen en planten gekocht. Ook Italië had het in 2016 lastig. Overige landen met een negatieve groei zijn Slovenië en België.

Koopbereidheid neemt toe
Het aandeel dat de consument uitgeeft aan bloemen en kamerplanten (share of wallet) is voor de kernlanden alleen gedaald in het Verenigd Koninkrijk. De duurder geworden Euro ten opzichte van het Pond geldt als belangrijkste invloed. Met name in Duitsland is de bereidheid tot het kopen van bloemen en planten na een dipperiode weer flink toegenomen in 2016.

Groei in online
Vooral in de online aankopen zien we groei. Er zijn een aantal opkomende online-only spelers zoals Bloomon, 123fleurs.com en eflorist.co.uk. Daarnaast worden ook steeds meer bloemen en planten verkocht via grote online spelers zoals Bol.com, Amazon en Ebay. En ook de verzendorganisaties die via de bloemist de producten laten bezorgen timmeren flink aan de weg. Denk hierbij aan Interflora/ Fleurop, Blume2000, Aquarelle en deBloemist.nl.

De groei van online is ook in andere branches te zien. Thuiswinkel.org meldt in Nederland in 2016 een groei van 23% in 2016 in vergelijking met 2015. De branche "Home and garden" bevindt zich in de top 5 van snel groeiende branches voor online aankopen. In Duitsland was een groei van 12.5%, in Frankrijk 14,6% en 16% in het Verenigd Koninkrijk ten opzichte van 2015.

Tuinplantenconsumptie is 12,6 miljard
In 2016 heeft Royal FloraHolland ook voor het eerst onderzoek gedaan naar de markt voor tuinplanten. De consumptie van tuinplanten in Groot Europa bedroeg in 2016 zo'n 12,6 miljard Euro. Het grootste gedeelte van de consumptie, ruim 20%, komt voor rekening van Duitsland. Daarna volgen Verenigd Koninkrijk en Frankrijk. Hoewel de koopbereidheid in Nederland groter is dan in de twee voorgenoemde landen, volgt Nederland op gepaste afstand met een aandeel van nog geen 3%.


*) In 2016 is een nieuwe meetmethode toegepast, waardoor ook de cijfers van 2015 met voortschrijdend inzicht zijn aangepast.

Voor meer informatie, klik hier voor het consumentenoverzicht van Royal FloraHolland.

Publicatiedatum: