Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

Veel belangstelling voor Sierteelt Marketing Event

In de gehele sierteelt sector zijn zeker 2.500 marketeers actief. Je komt ze tegen bij onder andere veredelingsbedrijven, opkweek bedrijven, kwekers en natuurlijk de handelsbedrijven. En allemaal hebben ze hetzelfde doel, namelijk mensen meer bloemen en planten laten kopen.

Dan is het belangrijk, weet het Netherlands Institute of Marketing (NIMA), dat je allemaal met eenzelfde visie werkt om meer bloemen en planten ‘op tafel’ te krijgen. Dat was ook het doel van Caroline Nederpelt, Ronald van Schie en Cock van Bommel, die namens het NIMA het eerste Sierteelt Marketing Event organiseerden.

175 miljard
Ruim 50 marketeers waren op woensdag 17 oktober jl. naar Berkel & Rodenrijs gekomen om te horen dat er echt nog heel veel marktkansen zijn. Als ieder huishouden in Europa één keer per 14 dagen een bos bloemen koopt en maandelijks een plant dan komen we uit op een omzet van ca. 175 miljard euro.

Bart Huijbregts, Cock van Bommel, Arne Bak en Olivier Wegloop

Twee sprekers waren gevraagd om een beeld te geven hoe de sector zich gaat ontwikkelen. De sector specialist van de Rabobank, Arne Bak deed, dit naar aanleiding van de sectorstudie die de Rabobank in 2017 heeft opgesteld. Daarin wordt beschreven welke belangrijke ontwikkelingen men voor de komende 10 jaar ziet. Dit zijn met name nieuwe markten zoals het verre Oosten, een toenemende vraag naar groene planten en de nieuwe distributie kanalen zoals retail en internet.
De marketeers van Royal FloraHolland, Erik van der Meijs en Simone Dussine-Leijten vinden dat je groei vooral elders moet zoeken. Dit kan inhoud krijgen met de volgende thema’s: gemak, beleving en duurzaamheid.

Maarten Lens-Fitzgerald

Hierna kwamen drie sprekers die de sierteelt-marketeers uitdaagde. Olivier Wegloop, co-founder en CMO van Kipster zette de aanwezigen aan het denken met de volgende uitspraak: “Iedereen die wist dat het niet kan, totdat er iemand kwam die dat niet wist”. Met deze filosofie is het Limburgse kippenbedrijf als nieuwkomer de markt binnen gekomen en heeft een eigen positie weten te verwerven.

Bart Huijbregts, managing director van Dataresultz, gaf aan dat we data veel meer moeten gebruiken. Daarbij beschreef hij het pad: wat is er gebeurd, waarom gebeurde dat, wat gaat er gebeuren en hoe kunnen we het laten gebeuren. Nu gebruiken we data om achteraf zaken vast te stellen, dat moet in de toekomst worden om zaken te initiëren.

De laatste spreker was Maarten Lens-Fitzgerald die aangaf dat de volgende revolutie ‘voice’ heet. Door onze stem gaan we steeds meer opdrachten geven. En daar horen zeker ook het bestellen van bloemen en planten bij. Belangrijk is het om ervoor te zorgen dat de stemcomputers straks weten dat als iemand bloemen of planten inspreekt, het product van jouw bedrijf wordt aanbevolen.

Een tweede Sierteelt Marketing Event is in de maak. Nader bericht volgt.

NIMA Foodchain en Agrimarketing Community
Caroline Nederpelt, Cock van Bommel RM en Ronald van Schie SMP

Publicatiedatum: