Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Fleuroselect Home & Garden Conference streek neer in West-Fries streekbos

Pot- en perkplantenveredelaars beleven voor één dag de natuur weer door de ogen van een kind

Tholen – Terwijl eind september mensen van over de hele wereld naar West-Friesland waren gekomen om de nieuwste groenterassen te aanschouwen, kwam op 27 en 28 september ook een delegatie van veredelingsbedrijven en telers van uitgangsmateriaal uit de sierteeltsector bijeen voor de Home & Garden Conference van Fleuroselect. Tijdens de negende editie van deze conferentie stond de vraag centraal hoe de sector binding kan blijven houden met de consument. Als consument van de toekomst zijn kinderen hierbij heel belangrijk. Voor aardbeiplantenveredelaar ABZ Seeds, een van de deelnemers, reden genoeg om een middagje de natuur in te trekken om die door de ogen van een kind te beleven.

Met de hele club op de foto.

Gé Bentvelsen, instigator achter de doe- en beleefmiddag bij natuurclub IVN (Instituut voor natuureducatie en duurzaamheid) in Bovenkarspel legt uit: “Wij veredelen al 25 jaar aardbeiplanten vanuit zaad en zagen dat het zien en eten van rode zomerkoninkjes bij veel mensen mooie jeugdherinneringen naar boven doet komen. De geur- en smaakbeleving prikkelt het geheugen. Aardbeien hebben een hoge emotionele waarde. Tegelijkertijd blijkt dat de consument een aardbeiplant niet herkent zolang er geen rode vruchten aan groeien. Daar valt dus nog een wereld te winnen. Net als in de hele sector waarin het belangrijk is de consument planten te leren kennen en ze te enthousiasmeren iets te doen met een plant. Bij kinderen moet eigenlijk zowel letterlijk als figuurlijk de kiem gelegd worden voor alles wat groeit en bloeit. Een aardbeiplant leent zich hier als educatieobject goed voor.”

Voor een goede natuurbeleving is ook goed ‘gereedschap’ nodig, dus het schepnet kwam eraan te pas.

Natuureducatieclub IVN begeleidde de deelnemers.

Het thema van de conferentie was ‘Todays youth, tomorrows future’. Na een bezoek op donderdagmiddag aan verschillende bedrijven waaronder het jubilerende ABZ Seeds dat dit jaar 25 jaar bestaat, stond de activiteit ‘Through the eyes of a child’ op het programma. Gé: “Hierin zijn professionals die aan het begin van de hele supply chain staan als het ware door de knieën gegaan. In het West-Friese streekbos IJgenweis hebben zij onder leiding van natuureducatieclub IVN West-Friesland de natuur beleefd door de ogen van een kind. De bedoeling is dat iedereen hierdoor weer eens kon ervaren hoe kinderen naar de natuur kijken en hoe je kinderen kunt aanspreken met je product. Wat is er mooier dan om als kind een aardbeiplant te verzorgen met als beloning het eten van je eigen aardbeien. Niets toch?”

Voor meer informatie:
ABZ Seeds
www.abz-strawberry.nl 

Gé Bentvelsen
ge.bentvelsen@abz-strawberry.nl