JD.com wil binnen 48 uur fruit vanuit hele wereld in China hebben

De Chinese e-commerce gigant JD heeft een overeenkomst getekend met 18 fruithandelaren uit veraf gelegen landen als Canada, de VS en Chili, om een snelle levering vanuit verschillende landen te verzekeren. Het gaat onder andere om kiwi's uit Nieuw-Zeeland, kersen uit Canada, sinaasappelen en kersen vanuit de westelijke kust van de VS en blauwe bessen uit Chili: fruit dat  binnen 48 uur naar China wordt gevlogen.

Merken waarmee de overeenkomst is afgesloten zijn onder andere het kiwimerk Zespri; het Zuid-Afrikaanse Capespan; Driscoll's aardbeien in de VS, Fruitmasters in Nederland en Prize in Chili.

Deze werken samen met JD op het gebied van: 1) productverpakking; 2) aangepaste productbestellingen; 3) exclusieve afzet van nieuwe producten en 4) uitbreiding van de afzetkanalen. Een voorbeeld is dat JD de verpakkingen van fruit standaardiseert om te voorkomen dat bederfelijke producten niet bederven gedurende het transportproces.

"Anders dan het geval is bij de traditionele verpakkingen van blauwe bessen, gaat het met onze nieuwe verpakking om een doosje met poriën. Hiermee worden de gebruikelijke problemen in het transport van blauwe bessen voorkomen. Op die manier kunnen zelfs blauwe bessen uit Chili vers blijven voor een langere periode", aldus Xiaofeng Li, directeur van Fresh Produce van JD Fresh.

Bovendien werkt JD Fresh direct samen met regeringen en bedrijven van de fruit importerende landen om de duur van de import te verkorten. Met als doel om efficiënt met de tijd om te gaan werkt JD momenteel met verschillende landbouwbedrijven in het gebruik van drones en blockchain om de inspectietijd voor de fruitkwaliteit te verkorten. Het gaat onder andere om de bedrijven Gesex, Sunview, Oneanta, Fruitmasters en Agricom.

Naast het beperken van de transporttijd heeft JD specifieke doelgroepen geïdentificeerd voor de online fruithandel. Ze bieden bijvoorbeeld peren en avocado's speciaal voor moeders en baby's.

Cijfers

JD laat weten dat de afzet van importfruit in de loop van de jaren steeds is toegenomen. In 2016 bedroeg het aandeel van de afzet van importfruit 20 %. Dit cijfer werd in 2017 meer dan verdubbeld (naar 45 %), en later steeg dit naar 65 % dit jaar.

Avocado's, druiven, sinaasappelen, kersen en zachtfruit zijn favoriet onder jongere consumenten, die volgens JD de belangrijkste online kopers van fruit zijn.

Het bedrijf geeft aan dat de belangrijkste klanten vooral jonge en hoogopgeleide mensen met middelhoge tot hoge inkomens zijn. Deze consumenten zijn meer gericht op een gezond en voedzaam eetpatroon.

Bron: SimFRUIT, volgens Xinhua


Publicatiedatum :



Ook onze nieuwsbrief ontvangen? | Klik hier


Ander nieuws uit deze sector:


© BPnieuws.nl 2018