Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

Project 'Plant in de klas' geopend

Vanaf 27 augustus zijn vijf Westlandse scholen met in totaal negentien klassen vanuit het project “Plant in de klas” voorzien van groen in de klas. 17 september werd het project officieel geopend door 2 leerlingen van de Pieter van der Plas school in Wateringen. Dit deden zij samen met de wethouder Economische Zaken & Duurzaamheid, Karin Zwinkels.

Plant in de klas is een initiatief van Royal FloraHolland, Rabobank Westland en gemeente Westland. Zij hebben vanuit het topsectorprogramma “De Groene Agenda” en de Westland Agenda de ambitie om samen met leveranciers, klaslokalen in het Westland te vergroenen omdat dit een positief effect heeft op de concentratie, leerprestaties en gezondheid van zowel leerlingen als leerkrachten.


Albert Haasnoot van Royal Flora Holland

Karin Zwinkels van de gemeente Westland

Positief effect op leerklimaat door groen in de klas
De ervaringen uit deze pilot zijn relevant voor andere scholen en gemeenten die het binnenklimaat van klaslokalen door middel van groen willen verbeteren. Bert van Duijn, professor bij Universiteit van Leiden, University Rooseveld en Fytagorass liet de onderzoeksresultaten zien van bepaalde soorten groene planten die een sterk luchtzuiverende werking hebben en bijdragen aan de verbetering van de luchtkwaliteit in de klas. We zagen de snelheid waarmee formaldehyde werd afgebroken door planten en wat de positieve effecten van planten zijn in een klaslokaal op de leerprestaties van kinderen:

  • Hogere luchtvochtigheid en demping van het geluid in het klaslokaal
  • De plant neemt aanwezige schadelijke stoffen op en breekt ze af in de wortels
  • Welbevinden en gezondheid word verbeterd
  • Positieven invloed op werk / leerprestaties
  • Effecten van educatie op natuurbehoud, duurzaamheid en beleving van de natuur


Jolanda Robinson kwartiermaker plant in de klas


Bert van Duijn professor bij Universiteit Leiden

De ambitie: méér planten in méér klassen
Het doel van deze pilot is om ervaring op te doen met de plaatsing van planten in Westlandse scholen. Tijdens deze pilot wordt gemeten welke oplossingen het beste passen bij welke scholen, wat het effect is op de kinderen in de klassen en hoe de ouders en leerkrachten hier tegenaan kijken. Ook wordt er onderzocht hoe een zo breed mogelijk draagvlak bij alle betrokken partijen kan worden gecreëerd en hoe de planten in de klas kunnen worden gefinancierd.

In totaal doen vijf scholen mee aan de pilot om de luchtkwaliteit in hun lokalen te verbeteren. De deelnemende scholen zijn SBO De Diamant in Naaldwijk, Pieter van der Plas school in Wateringen, de Openbare Daltonschool in Poeldijk, de Montessorischool in Naaldwijk en RKBS De Achtsprong in De Lier.

Aan de pilot doen de volgende leveranciers mee: Ogreen, Plant Totaal, Ten Brinke Interieurbeplanting BV, Zuidkoop Natural Projects en Cloud garden. Zij leveren de systemen en de planten.

Bron: vdeplant.nl

Publicatiedatum: