Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
John Torenstra, Horticulture Service:

"Binnen drie weken na de windhoos was de kas grotendeels weer dicht"

Tholen - Een windhoos in december liet een spoor van vernieling achter in de kas van gerberakwekerij Van der Wilt. Zo snel mogelijk werd er begonnen met de herstel van de schade en inmiddels wordt de laatste hand gelegd aan het weer operationeel maken van de kas.

Plan de campagne
“Ik was vrijdagmiddag op weg terug naar de zaak toen Aad me belde”, vertelt John Torenstra jr. van Horticulture Service bv, bij wie Van der Wilt al sinds jaar en dag klant is. “Ik ben direct omgedraaid richting Mijdrecht. In het donker hebben we de schade opgenomen en zaterdagochtend vroeg zaten we met de calamiteitendienst van de verzekeringsmaatschappij om tafel om een plan de campagne op te stellen.”

John heeft door de jaren heen al heel wat stormschade voorbij zien komen. “Na het opnemen van de schade is het allereerst van belang om de zaken veilig te stellen. Daarna bekijk je hoe de teelt ervoor staat. Kan er nog een deel gered worden of moet alles worden afgeschreven? En dan is het zaak om zo snel mogelijk reparatiemateriaal en mankracht te regelen.”

De schade was groot, maar binnen drie weken na de storm waren er 3.500 ruiten gerepareerd, waardoor het bedrijf weer grotendeels dicht was. Half januari waren alle gaten gedicht en inmiddels is het einde in zicht. Alle laatste glassnippertjes worden verzameld, de scherminstallatie wordt hersteld en de glasvoorraden weer aangevuld. “In het begin is het altijd weer tasten in het duister hoe we de klus geklaard krijgen. En als het dan weer loopt, zijn we heel blij voor de klant”, zegt John tevreden.

APK
De klant op nummer 1, dat werpt volgens John zijn vruchten af. “Naast renovatie en nieuwbouw zijn we jaarrond druk met preventief onderhoud. Zeker voor de winter is dat een must. Een klein scheurtje kan ervoor zorgen dat het glas onder druk van de sneeuw bezwijkt. Glas in je kas, kou naar binnen en warmte naar buiten, dat wil je niet. Ook de goten en afvoeren moeten goed schoon zijn van bladeren en gras, zodat deze bij bevriezing niet kapot klappen. We komen elk jaar voor een soort Apk langs bij de paar honderd hectare die we in onderhoud hebben.”

Leren ondernemen in de crisis
In 2018 vierde het bedrijf  haar 12,5-jarige jubileum. Terugkijkend vertelt John: “De eerste twee jaar waren florissant, de zaken liepen goed. Vanaf 2008 werd de markt minder en belandden we in de crisis die tot 2013 duurde. Een dikke zes jaar hebben we daarmee gekampt. Jammer dat het zo moest gaan, anders waren we misschien verder dan nu. Anderzijds heb ik in die tijd echt leren ondernemen. Besparen op zaken die goedkoper konden, zoals het inkrimpen van overheadkosten en op zoek naar werk over de hele wereld. Om het hoofd boven water te houden, hebben we een internationale klantenkring opgebouwd.” Hij somt op: "Frankrijk, Zwitserland, Engeland, België en Duitsland en ook uitschieters naar Finland, Amerika en Australië. Onze werknemers zijn wereldwijd inzetbaar en hebben de juiste certificaten en diploma’s. Ook ons materieel is daarop aangepast. Als er vandaag een opdracht komt uit China, moet dat moeiteloos te regelen zijn.”

Zuinig op personeel
John heeft veel mannen in dienst en daar is hij erg zuinig op. “Ik ben niet alleen de eigenaar, maar ook planner en vertegenwoordiger. Ik moet altijd mijn stinkende best doen om mijn club mensen aan de gang te houden. Als ik de jongens werkloos thuis moet laten zitten, heb ik gefaald. En dus kunnen de mannen alles: van slopen, betonwerkzaamheden en watertechniek tot het aanbrengen van insectengaas, het monteren van deuren en zonnepanelen en het plaatsen van hobbykassen.”

Horticulture Services BV
John Torenstra
Slotenmakerstraat 15
2672 GC Naaldwijk
T +31 (0)6 41 526 266
E info@johntorenstrajr.nl
W www.johntorenstrajr.nl